در روزهای اول سال نو ، باموافقت هیات وزیران؛ قیمت خرید تضمینی گندم در سال 1401 به مبلغ یازده هزار و پانصد تومان رسید؛ این نرخ در مقایسه با سال 1400 بیش از صد درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ترکمن سسی : محمدرضا کر – در روزهای اول سال نو ، باموافقت هیات وزیران؛ قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ به مبلغ یازده هزار و پانصد تومان رسید؛ این نرخ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از صد درصد افزایش پیدا کرده است.

اعلام نرخ تضمینی خرید گندم باعث ایجاد موج رضایتمندی در میان گندمکاران شده است اما از آنجایی که گندم و جو جزو کالاهای اساسی به شمار می آیند احتمال می رود تحرکات بهای آنها سایر اقلام غذایی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

رضایت نسبی گندمکاران از افزایش دوبرابری نرخ خرید تضمینی گندم
با اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ و افزایش دوبرابری آن انتظار آن می رود که این قیمت بتواند رضایت گندمکاران را به همراه داشته باشد؛ کشاورزان معتقدند قیمت اعلام شده خریدتضمینی گندم توسط دولت برای سال ۱۴۰۱ اگرچه ممکن است کمی از مشکلات کشاورزان بکاهد اما تدوام نخواهد داشت.

یک کشاورز گنبدی در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی با اشاره به اینکه کشت گندم در شرایط کنونی توجیه اقتصادی ندارد گفت: اگر بخواهیم درآمد یک کشاورز را یک سال زمان خود را صرف کشت گندم می کند،به صورت ماهانه برآورد بزنیم، حق الزحمه آن کمتر از دستمزد یک کارگر می شود.
این گندمکار گنبدی ادامه داد: ما در حدود ۱۱۰ هکتار گندم کشت کردیم که پیش بینی می کنیم که با نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم سود مناسبی عاید خواهد شد البته منوط به اینکه رویه حمایتی از گندمکاران تداوم داشته باشد.

چالش های پیش روی کشاورزان

این کشاورز گنبدی عدم صدور مجوز برای حفر چاههای عمیق را یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشاورزان عنوان کرد و افزود: نبود حمایت های دولتی اعم از توزیع بذر دولتی و یارانه ای یکی دیگر از چالشهای گندم کاران تلقی می شود که متاسفانه در بازار آزاد به قیمتهای بسیار بالایی عرضه می شود که استفاده از آن به هیچ عنوان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه اخیرا کود سفید برای گندمکاران کمیاب شده است گفت: در سال های گذشته به ازای هر هکتار زمین کشاورزی دو الی سه کیسه کودسفید به نرخ یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار میگرفت که این میزان امسال به یک کیسه رسیده که خیلی نسبت به سالهای قبل کمتر است و جوابگوی گندمکاران نیست. همچنین مابه التفاوت کودسفید در بازار آزاد و دولتی حدود ۱۰۰ هزار تومان است که اگر یک کشاورز برای ۱۲۰هکتار گندم بخواهد به صورت آزاد کوددهی انجام دهد با اختلاف ۱۰ میلیون تومانی همراه خواهد شد که از درآمد کشاورز کم می شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که کشاورزی جزو مشاغل پر استرس می باشد، باید همواره آماده پذیرش هرگونه خطرات از جمله خشکسالی،آفتها و امثال آن باشیم، از این رو میتوان به جرات گفت که کشاورزی جزو مشاغل پراضطراب و دارای امنیت شغلی بسیار پایینی می باشد.

افزایش تقاضای جهانی یکی از عوامل افزایش قیمت

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس معتقداست جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تقاضای جهانی نهادهای کشاورزی منجر به افزایش قیمت خرید توسط دولت شده است که سود خوبی را نیز برای گندمکاران در پی خواهد داشت.
«حبیب اله زارع»رئیس جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس ادامه داد: از آنجایی که بهای گندم یک قیمت پایه برای سایر محصولات نیز بشمار می آید؛ در حوزه دانه های روغنی وابستگی شدیدی به واردات داریم، همچنین در حوزه کشت چغندر و شکر نیز برنامه های پایداری تولید خواهیم داشت. درخصوص ایجاد تناوب زراعی نیاز هست تا حتما به غیر از گندم شاهد کشت سایر محصولات در کشورهم باشیم.
زارع تصریح کرد: باتوجه به افزایش قیمت گندم برای سالجاری قیمت دانه های روغنی و سایرمحصولات افزایش خواهد یافت که منجر به رغبت کشت سایرمحصولات توسط کشاورزان خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهرستان گنبدکاووس بزرگترین شهر تولید کننده گندم در استان می باشد افزود: در سال زراعی جاری درشهرستان گنبدکاووس حدود ۱۱۰ هزار هکتار گندم کشت شده است که پیش بینی میکنیم درسال جاری صدوچهل هزار تن محصول برداشت شود.

اعطای تسهیلات یارانه ای به کشاورزان
مدیر جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه کودهای شیمیایی اعم از کودهای سفید؛ کودهای پتاس و کودهای فسفاته در اختیار کشاورزان قرارگرفته است افزود: کشاورزان از خدماتی نظیر تسهیلات کم بهره در حوزه های مکانیزاسیون؛ هزینه های جاری تولید و همچنین بیمه محصولات کشاورزی درحال استفاده هستند.

به نظر می رسد افزایش قیمت دوبرابری نرخ خرید تضمینی گندم تاحدودی رضایت گندمکاران را به همراه داشته باشد از طرف دیگر کاهش سهمیه کودهای سفید به صورت یارانه ای به کشاورزان نیز باعث بروز مشکلات جدی در حوزه کشت وبرداشت گندم شده است. همانطور که اشاره شد گندم جزو کالاهای اساسی است و طبیعتا ایجاد تحرک در بهای آن در دیگر اقلام غذایی نیز دستخوش تغییرات خواهد شد؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش دوبرابری نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت، نباید تنها راهکار برای حل بحران گندمکاران باشد و اعطای تسهیلات یارانه ای نیز تداوم یابد تا مشکلات گندمکاران به حداقل برسد.

  • نویسنده : محمدرضا کر
  • منبع خبر : ترکمن سسی