سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با هدف ایجاد مانع برای هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک در گلستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که روز سه‌شنبه در گرگان برگزار شد، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به همراه نماینده ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، استاندار ورییس کل دادگستری گلستان حضور داشتند.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با فراهم ساختن سه امکان پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و همچنین مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی قرار است، مانع هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک شود.

کارکرد دیگر این سامانه مربوط به مدیریت فرآیندهای بین‌دستگاهی است که بر همین اساس تمامی مجوزهای حوزه زمین و مسکن که توسط ارگان‌هایی مانند شهرداری‌ها، سازمان حفاظت محیط ‌زیست، وزارت راه‌ و شهرسازی، سازمان امور اراضی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جنگل‌ها، سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شد، در یک اتاق شیشه‌ای به نام پنجره واحد مدیریت زمین به شکل مستمر نظارت می‌شود.

با این اقدام، ضمن این که اجرای قوانین و مقررات و صدور مجوز به صورت قانونی تضمین می‌شود، موازی‌کاری در ارائه خدمات در این حوزه نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به نشانی iraneland.ir است و کاربران با مراجعه به کارتابل خود می‌توانند نوع درخواست خود را برای صدور مجوزهایی همچون کشاورزی، صنعتی، منابع طبیعی، معدنی، شهرک‌سازی، احداث بنای مسکونی، تجاری و اداری ثبت نمایند و در نهایت با تعیین موقعیت زمین یا ملک مورد نظر در نقشه و سپس ارائه اطلاعات مربوط به مالکیت و احراز نوع آن، درخواست کاربر به شکل آنلاین در سامانه ثبت و پردازش شده و بلافاصله به مراجع و ادارات مربوطه برای اخذ مجوز ارسال می‌شود.

شهروندان بدون نیاز به مراجعه حضوری در دستگاه‌های اجرایی مربوطه، امکان پیگیری وضعیت درخواست خود را از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در قسمت کارتابل متقاضیان دارند.

از سوی دیگر تحقق دولت الکترونیک این مزیت را برای شهروندان فراهم خواهد کرد که با صرفه‌جویی در هزینه و زمان، تمامی امور مربوط به جوازهای املاک و مستغلات خود را به شکل آنلاین و بدون کاغذبازی اداری به سرانجام برسانند.

در این جلسه مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز به برخی از مزیت‌های این سامانه در گلستان اشاره کردند.

این سامانه در ۱۲ استان به صورت کامل راه‌اندازی شده و در هشت استان دیگر هم در مرحله آماده‌سازی قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: برای راه‌اندازی این سامانه در استان، همه دستگاه‌های مربوطه بسیج شده و همکاری خوبی تاکنون داشتند.

علیرضا عابدی بیان کرد: این سامانه برای استان‌های شمالی با توجه به ارزش بالای زمین در این استان‌ها، بسیار مناسب و لازم بوده و می‌تواند ابزاری برای جلوگیری از دست‌اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی، قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که قوانین جاری و سنتی کارساز نبوده و سبب بسیاری از دست‌اندازی‌ها به این سرمایه‌های ملی شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا