مدیرکل استاندارد گلستان گفت: اکنون ۱۲ پرونده درخواست صدور پروانه حلال در مرحله نهایی شدن توسط این اداره کل قرار دارد.

سیدمهدی حسینی در نشست خبری، اظهار کرد: این اداره کل صدور حداقل ۵۰ پروانه حلال را برای سال ۱۴۰۲ در استان برنامه‌ریزی کرده است.

وی ادامه داد: امسال پروانه حلال توسط استاندارد در بخش‌های محصولات غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، شوینده و خدمات از جمله هتل، رستوان و مراکز پزشکی صادر می‌شود، در حالی که تا سال قبل فقط برای بخش محصولات غذایی صادر می‌شد.

به گفته وی سال قبل ۱۵ پروانه حلال در بخش محصولات غذایی در این استان صادر شده بود.

لزوم تقویت آزمایشگاه استاندارد در گلستان

مدیرکل استاندارد گلستان با اشاره به اینکه وجود آزمایشگاه مجهز استاندارد در استان یکی از ضروریات در نظارت بر کیفیت و کمیت واحدهای تولیدی و بازار است، افزود: برای ارائه خدمات هرچه بهتر این اداره کل، لازم است که برای تجهیز آزمایشگاه کنونی استان به امکانات مورد نیاز کمک بیشتری شود.

حسینی افزود: این اداره کل برای دور دوم سفر دولت سیزدهم به گلستان، پیشنهاد تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه استاندارد استان را آماده ارائه کرده است.

به گفته وی اکنون علاوه بر آزمایشگاه استاندارد در مرکز استان، از ۳۴ آزمایشگاه همکار دارای اعتبار و تایید صلاحیت انجام وظایف محوله استفاده می‌شود.

استقبال از جایزه ملی کیفیت جهان اسلام

حسینی به برگزاری جایزه ملی کیفیت جهان اسلام توسط سازمان ملی استاندارد کشور اشاره کرد و گفت: از ۲ ماه مانده به پایان سال ۱۴۰۱ کار پذیرش واحدهای تولیدی و غیرتولیدی برای شرکت در این جایزه آغاز شده و تاکنون شرکت ۱۵ واحد تولیدی از این استان، قطعی شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تعداد ۲۰ واحد تولیدی استان در جایزه ملی کیفیت جهان اسلام شرکت کنند و از رهاورد آن می‌توان به بِرند شدن محصولات تولیدی واحدها و رونق در صادرات این محصولات از استان اشاره کرد.

به گفته وی تاکنون زمان دقیق برگزاری این طرح در سال ۱۴۰۲ توسط سازمان ملی استانداردکشور مشخص نشده است.

هشدار در خرید طلا

مدیرکل استاندارد گلستان به خریداران طلا در استان هشدار داد که خرید طلا بدون کد ساخت ممنوع بوده و مردم به شماره درج شده بر روی طلا دقت کنند.

وی تاکید کرد: خریداران طلا باید به کد ساخت روی مصنوعات طلا توجه کرده و به عنوان مثال ساخت گلستان با «G» همراه یا یک، دو و سه مشخص شده و بیانگر این است که طلا از کدام کارگاه طلاسازی تولید شده است.

بسته تحولی بهار خدمت سازمان ملی استاندارد

مدیرکل استاندارد گلستان گفت: «بسته تحولی بهار خدمت» که توسط سازمان ملی استاندارد کشور در سه محور تسهیل و تسریع در ارزیابی انطباق کالا و خدمات، استانداردسازی نوین علم پایه و اعتباربخشی، توسعه فناورانه و هوشمندسازی آماده اجرا در سال جاری شده، به استان‌ها از جمله گلستان برای اجرا، ابلاغ شده است.

حسینی با بیان اینکه اجرای این رویکرد به منظور ارتقای سطح استاندارد و بهره‌مندی مردم از کالا و اجناس مناسب است، ادامه داد: این بسته تحولی دارای ۴۶ بند در بخش ارائه خدمات است که معافیت واحد تولیدی نمونه در همان سال و فقط یک نوبت نمونه‌برداری از محصول تولیدی، آسان سازی صدور پروانه حلال، کاهش زمان صدور گواهی ترخیص کالا اعم از صادرات و واردات در گمرکات، سخت‌گیری در کنترل محصولات تولیدی از لحاظ کمیت در بازار، تدوین استاندارد ملی برای تولید قطعات خودرو، تایید صلاحیت آزمایشگاه پزشکی و صدور پروانه استاندارد برای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله آن است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح توسط سازمان ملی استاندارد کشور برای یکسال در نظر گرفته بوده و در سال‌های آینده هم تداوم خواهد داشت.

به گفته وی اداره کل استاندارد گلستان قبل از عملیاتی شدن بندهای «بسته تحولی بهار خدمت» این سازمان، اجرای برخی از بندهای آن را از جمله کاهش زمان صدور گواهی ترخیض کالاهای وارداتی و صادراتی از یک هفته به ۱.۸ روز و تسریع در صدور پروانه حلال آغاز کرده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا