مرز مشترک ۱۰۶ کیلومتری آبی با ترکمنستان، فرصتی کم‌نظیر گلستان برای توسعه گردشگری است که تاکید دولت سیزدهم برای تقویت روابط با همسایگان، امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را فراهم کرده که یکی از آنان راه‌اندازی اتوبوس دریایی در مسیر بندرترکمن و بندرگز به سمت بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان است.

به گزارش ایرنا، یکی از ظرفیت های گلستان که تاکنون کمتر به آن توجه شده، استفاده از جاذبه‌های طبیعی برای رونق گردشگری و جذب مسافران داخلی و به خصوص خارجی است.

نوار ساحلی افزون بر ۱۰۰ کیلومتری دریای خزر در محدوده استان گلستان یکی از این ظرفیت‌ها است که به جز راه‌اندازی چند واحد پذیرایی و بازارچه در برخی شهرها، تاکنون استفاده دیگری از آن نشد.

تاکید دولت سیزدهم برای استفاده حداکثری از دریای خزر برای کمک به رونق استان‌های ساحلی، پای سرمایه‌گذاران را به این استان ها باز کرد که در آخرین نمونه آن قرار است اتوبوس دریایی از مقاصد بنادر ترکمن و گز مسافران را در مسیر بندر ترکمن باشی ترکمنستان به جایی مسافران و گردشگران بپردازند.

در تحقق این هدف، سفر مهرماه امسال جاری هیات ۲۴ نفره تجاری گلستان به ترکمنستان و نشست با مسوولان استان بالکان آباد انجام شد و بارقه امید رونق گردشگری با راه‌اندازی اتوبوس دریایی بین دو استان همسایه ایجاد کرد.

گلستان واقع در شرق دریای خزر دارای مرز مشترک آبی با ترکمنستان و مشترکات قومی با این کشور آسیای میانه است که راه‌اندازی اتوبوس دریایی می‌تواند زمینه‌ساز شتاب در رفع موانع و جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد سایر زیرساخت‌های لازم در سایرطرح های گردشگری و افزایش مبادلات تجاری و تولید ثروت برای این استان و مازندران و گیلان شود.

گلستان از گذشته از طریق بنادر گمیشان، ترکمن و گز سابقه فعالیت تجاری با روسیه تزاری را داشت و برخی مورخان در اثبات آن گفته‌اند: “در روزهای اوج ارتباط تجاری ایران با روسیه از طریق بنادر خزر، کالاهایی که می‌آمد بعد از عبور از بندر ترکمن و بندرگز، در ساحل گمیشان روی زمین گذاشته می‌شده تا فردا صبح، با کشتی به سوی شمال و غرب دریای خزر ارسال شود.”

راه‌اندازی اتوبوس دریایی فرصت خلق‌شده دولت سیزدهم برای رونق گردشگری گلستان

 اتوبوس دریایی راه میانبُر رونق گردشگری گلستان

یک فعال اقتصادی گلستان و نایب رییس اتاق مشترک نایب رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: فعالیت اتوبوس دریایی در سواحل خزر به سمت ترکمنستان ظرفیت بی نظیر جهش گردشگری گلستان و سایر استان های شمالی است.

رحمان قره‌باش به خبرنگار ایرنا افزود: ترکمنستان دارای چند اتوبوس دریایی در بندر ترکمن‌باشی است که می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد خط اتوبوس دریایی بین گلستان و این کشور استفاده کرد.

وی گفت: عملیاتی شدن این طرح برای گلستان به لحاظ کاهش هزینه و زمان تردد، جلوگیری از تخریب محیط زیست و کمک به رونق گردشگری مقرون به صرفه است و ظرفیت توسعه این خدمات تا آستارا در استان گیلان نیز وجود دارد.

به گفته وی طرح مزبور با سرمایه‌گذاری بین پنج تا ۶ میلیون دلار قابلیت اجرا دارد تا در آینده پس از گذر از تحریم‌ها توسعه آن با سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد.

راه‌اندازی اتوبوس دریایی فرصت خلق‌شده دولت سیزدهم برای رونق گردشگری گلستان

لزوم راه‌اندازی اتوبوس دریایی با بالکان آباد ترکمنستان

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه فعالیت اتوبوس دریایی در بندر ترکمن باشی، می‌توان از این ظرفیت در مسیر بنادر شهرستان‌های ترکمن و بندرگز استفاده کرده و به گردشگری استان رونق داد.

عبدالجلال ایری به ایرنا افزود: راه‌اندازی اتوبوس دریایی بین استان‌های گلستان و بلکان آباد منوط به لایروبی خلیج گرگان است.

لایروبی خلیج گرگان با دستور ویژه رییس جمهور در سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به استان گلستان عملیاتی شده و برای اتمام آن مطابق برنامه زمان بندی شده در دست اجرا است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر قرار دارد و یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است. ​

لایروبی خلیج گرگان کمک کننده فعالیت اتوبوس دریایی

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان نیز با اشاره به این که این استان ظرفیت راه‌اندازی اتوبوس دریایی با بندر ترکمن‌باشی را دارد، گفت: اجرای این طرح با لایروبی خلیج گرگان در استان گلستان سرعت داده می‌شود.

عبدالحلیم ماهری افزود: اکنون ۲ فروند اتوبوس دریایی در سواحل جنوب دریای خزر در استان مازندران آماده فعالیت است که از این ظرفیت می‌توان با فراهم شدن زیرساخت های لازم در بنادر گلستان برای جابجایی مسافر به مقصد بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان استفاده کرد.

وی تاکیدکرد: مشترکات قومی بین استان گلستان و بالکان آباد ترکمنستان و نزدیکی مسیر دریایی بین دو منطقه، اجرایی شدن طرح را مقرون به‌صرفه می‌کند.

شهر ترکمن شهری در ساحل شرقی دریای خزر در استان بالکان‌‎آباد ترکمنستان است و مردم این شهر بیشتر روس و آذربایجانی هستند.

راه‌اندازی اتوبوس دریایی فرصت خلق‌شده دولت سیزدهم برای رونق گردشگری گلستان

دریای خزر ظرفیت بکر برای رونق گردشگری

یک طرح و سرمایه‌گذار گردشگری هم گفت: دولت سیزدهم علاقمند به سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری آبی از جمله در دریای خزر است و وجود این نگاه می‌تواند کمک خوبی در حمایت از این طرح ملی اشتغالزا و اجرای آن در دریای خزر باشد.

سیدحسن گیتی پسند افزود: مطالعات جامع اجرای طرح‌های گردشگری آبی در خزر انجام شده که در این مطالعه استان گلستان هم مورد توجه قرار گرفته است.

این سرمایه گذار افزود: اجرای طرح مزبور در منطقه از آستارا تا بندر ترکمن و ارتباط با کشورهای شمالی دریای خزر می‌تواند ۱۷ هزار فرصت شغلی در منطقه ایجاد کند که نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی است.

وی گفت: راه‌اندازی اتوبوس دریایی بین بنادر این خطه با کشورهای همسایه دریای خزر یکی از ظرفیت‌های رونق گردشگری آبی در شمال است که اکنون آمادگی برای این سرمایه‌گذاری در این زمینه فراهم است.

گیتی‌پسند با اشاره به این که در گلستان برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی مطالعه لازم انجام شده افزود: عملیاتی شدن این طرح نیازمند همراهی دستگاه‌های مرتبط است.

این سرمایه گذار تاکید کرد: در ابتدای کار آمادگی جابجایی مسافر بین بنادر استان گلستان و ترکمن باشی ترکمنستان با فعالیت ۲ کشتی تندرو و هرکدام با ظرفیت ۲۰۰ نفر فراهم است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان هم گفت: راه‌اندازی اتوبوس دریایی در گلستان مورد توجه است و تلاش می‌کنیم از طریق آن به ویژه با احیا و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتر فراهم شود.

علی وفایی به خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در سفر اخیر هیات تجاری گلستان به بلکان آباد ترکمنستان پیشنهاد شد و مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان فعالیت اتوبوس دریایی در استان گلستان می‌تواند نقطه شروعی برای اجرای کامل طرح گردشگری دریایی در این خطه گردشگرپذیر شمال کشور باشد.

گردشگری در گلستان به خاطر داشتن اقلیم متفاوت، سکونت اقوام و مذاهب مختلف و زندگی مسالمت آمیز آن‌ها، تولیدات صنایع دستی، قالی و قالیچه ترکمن باف و فارسی باف، وجود بخشی از سواحل خزر، جاذبه‌های زیارتی، تاریخی، ورزشی و کشاورزی یکی از مهم ترین راهبرد و برنامه‌ریزی برای شکوفایی اقتصاد گلستان است که باید از این ظرفیت از جمله در حوزه دریایی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رونق اقتصادی ساکنان آن بهره‌برداری شود.