مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: آن دسته از کشاورزان دارای گندم جوانه‌زده در استان می‌توانند این محصول را به ۱۳ مرکز خرید تضمینی واقع در ۱۰ شهرستان نوار جنوبی تحویل دهند.

محمد باقر منوچهری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مراکز خرید گندم جوانه‌زده از کشاورزان استان شامل تعاون روستایی«گلیداغ» و کارخانه آرد گندمکاران، سیلو دولتی گالیکش، سیلو دولتی گنبدکاووس، سیلو «صحرا خوشه اشرفی» رامیان، سیلوهای «خوشه طلایی» و «نگین گلستان» در آزادشهر، تعاون روستایی دوزین مینودشت، سیلو «غله گستران» واقع در فراغی کلاله، سیلو «ممتاز» خان‌ببین، تعاونی روستایی استرآباد علی‌آبادکتول، سیلو دولتی گرگان و کارخانه «آرد معقول» در کردکوی است.

تداوم بارش باران در زمان پیک برداشت گندم در خردادماه سال جاری سبب شد تا بخشی از زمین‌های آماده برداشت محصول کشاورزان استان دچار جوانه‌زدگی شود.

محمد سهرابی معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان هم از خرید ۴۸۷ هزار تُن گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان تا روز گذشته خبرداد و گفت: کار خرید این محصول از کشاورزان استان با دایر بودن مراکز خرید تضمینی در نوار جنوبی و سردسیر استان ادامه دارد.

خرید تضمینی گندم از کشاورزان گلستان با تدارک حدود ۸۰ مرکز خرید تضمینی اعم از دولتی، کارخانه‌ها و تعاون روستایی به اجرا درآمده است.

امسال به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت هیات دولت، قیمت هر کیلوگرم‌ خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲، ۱۵ هزار تومان تعیین شده است این مبلغ شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، ۱۵۰۰ تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان بابت جایزه تحویل گندم به دولت است.

پیشتر علی‌اکبر مهقانی‌نوده سرپرست معاونت بهبود تولید گیاهی جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود که در سال زراعی جاری به دلیل شدت خشکسالی در گلستان، برداشت گندم از سطح ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت اعم از آبی و دیمزارهای پُربازده استان، ۵۶۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

امسال برداشت گندم در استان گلستان به صورت موردی از ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری و از شهرستان‌های آق‌قلا و ترکمن آغاز شده بود که اوج برداشت محصول از کشتزارهای گندم استان از خرداد آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه می‌یابد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا