استاندار گلستان گفت: اولویت واگذاری زمین‌های ۶ هزار هکتاری پرورش میگو در شهرستان مرزی و محروم گمیشان با بومیان منطقه است که امیدواریم از این فرصت و ظرفیت برای توسعه درآمدی منطقه استفاده کرد.

علی‌محمد زنگانه در نشست با مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی افزود: در واگذاری زمین‌های ۴ هزار هکتاری مجتمع پرورش میگوی گمیشان که در دست بهره برداری است، مردم منطقه مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وی تاکید کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی نقش خود را در فاز ۲ مجتمع پرورش میگو گمیشان برای واگذاری زمین به بومیان به درستی ایفا کند.

استاندار گلستان ادامه داد: بخش قابل توجهی از مصوبه های دوره نخست سفر رییس جمهور به استان ( ۱۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰) به بخش کشاورزی تعلق دارد که اجرا و بهره‌برداری مرحله دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان از جمله آن است اما تاکنون پیشرفت آن مناسب نبوده و ضرورت دارد این طرح مهم اقتصادی با همت شرکت شهرک‌های کشاورزی، تسریع شود.

وی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ از کانال آبرسان مجتمع پرورش میگوی گمیشان برای احیای تالاب گمیشان تاکید کرد و گفت: محیط زیست تعهدات خود را در این خصوص انجام داده و ضرورت دارد شرکت شهرک‌های کشاورزی وظایف خود را هرچه سریعتر عملیاتی کند.

علیرضا بزرگی مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی هم در این جلسه گفت: این شرکت تلاش دارد با آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم پرورش میگو در گمیشان، قرارداد سرمایه گذاران را اجاره به شرط تملیک تنظیم کند.

سرمایه‌گذاری در سطح ۶ هزار هکتاری برای پرورش میگو برای گمیشان یکی از مطالبات جدی اهالی منطقه است.

به گفته مسوولان دستگاه های مرتبط در گلستان، با بهره‌برداری از این شهرک، سه هزار و ۷۰۰ نفر صاحب شغل شده و سالانه نزدیک به ۱۸ هزار تن میگو و ۳۶۰ تن ماهی خاویاری تولید می‌شود.

شهرستان گمیشان با ۸۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۵۳ کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز گلستان و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و شغل اصلی ساکنان آن صیادی و کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا