رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی گلستان از واکسینه شدن بیش از ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان خبر داد.

کرمی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور  دامپزشکی گلستان گفت: فاز هشتم طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان از اواخر خرداد ماه آغاز و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی بر علیه این بیماری واکسینه شد.

او ادامه داد: اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه مهم و تاثیرگذار سازمان دامپزشکی کشور است که علاوه بر جلوگیری از سرایت و انتشار بیماری به مرغداری‌های صنعتی و طیور بومی، در حمایت از اقتصاد خانوار روستایی و ایجاد انگیزه در مردم ساکن روستا بسیار موثر خواهد بود.

او افزود: بروز و انتشار بیماری در بین طیور بومی و صنعتی علاوه بر تهدید سلامت جامعه انسانی سبب بروز خسارات گسترده اقتصادی برای مرغداران خواهد شد از این رو برای پیشگیری از خسارت و تضمین سلامت، اجرای برنامه واکسیناسیون مناسب علیه بیماریها، مراقبت و پایش مستمر بیماری‌ها بسیار ضروری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی گلستان از مردم استان خواست که همکاری لازم را با تیم‌های واکسیناسیون داشته باشند.

کرمی ادامه داد: نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که در صورت عدم واکسیناسیون در گله‌های طیور صنعتی و یا طیور بومی منجر به رخداد بیمای با تلفات بالا و انتشار عامل بیماری و تحمیل خسارت در صنعت طیور استان خواهد بود.

این بیماری به عنوان یک بیماری تنفسی ظاهر می‌شود، اما افسردگی، تظاهرات عصبی یا اسهال ممکن است شکل بالینی غالب باشد. بیماری نیوکاسل، در شکل بسیار بیماری زا، یک بیماری فهرست شده در WOAH است و باید سریعا گزارش گردد. قابل ذکر است گا‌ها نیوکاسل می‌تواند علائم بالینی بسیار شبیه به آنفولانزای مرغی ارائه دهد. البته با توجه به حدت آن، میزان ایمنی، سن پرنده و گونه میزبان علائم می‌تواند متفاوت باشد.

انتقال بیماری اغلب از طریق تماس مستقیم با پرندگان بیمار یا ناقل اتفاق می‌افتد. پرندگان آلوده، ویروس را از طریق دفع ترشحات تنفسی و مدفوع، محیط را آلوده می‌نمایند این ویروس‌ها میتوانند چندین هفته در محیط، بهویژه در هوای خنک زنده بمانند.

پرندگان خانواده کبوتر‌ها می‌توانند ویروس را به طور متناوب برای یک سال یا بیشتر دفع کنند.
احتمال بروز علائم بالینی از قبیل تورم ملتهمه چشم و ریختن اشک در افرادی که با پرندگان بیماردر ارتباط هستند نیز وجود که در صورت رخداد باید با پزشک مشورت شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان