بخشدار مرکزی گنبدکاووس تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز را از مطالبات همیشگی روستائیان ساکن در حریم رودخانه گرگانرود دانست و گفت: تخریب این آب‌بندان‌ها باید به نحوی انجام شود که امکان احیای دوباره آن وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی احمدی در نشست تدوین برنامه عملیاتی ساماندهی آب‌بندان‌های غیرمجاز در گنبدکاووس، اظهارداشت: روستاییان منطقه مصوبه شورای تامین در رابطه با تخریب این آب‌بندان‌ها را عادلانه می‌دانند و از اجرای آن حمایت می‌کنند.

وی با تاکید بر آمادگی بخشداری و دهیاران این روستاها برای هرگونه همکاری در تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز، افزود: فعالیت موتورپمپ‌هایی که در مسیر این رودخانه به صورت غیرمجاز آب برداشت می‌کنند از دیگر گلایه‌های روستاییان است که می‌طلبد برای این مساله هم تصمیم‌گیری شود.

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس هم در این نشست بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای تامین استان، ۷۰ آب‌بندان غیرمجاز با سطح ۲۶۹ هکتار و حجم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در بستر رودخانه گرگانرود به طول ۳۰ کیلومتر در حد فاصل شهر گنبد منتهی به ورودی سد وشمگیر شناسایی شد که ظرف چند روز آینده عملیات تخریب آنها آغاز می‌شود.

حسین ثابتی گفت: طبق مصوبه شورای تامین استان و اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، نشست‌های کارشناسی با حضور معاونت‌های مرتبط ستادی و مدیران شهرستان‌ها انجام و آب‌بندان‌های غیرمجاز شناسایی و ۲ تا سه مرحله اخطاریه به مالکان آنها داده شد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی هزینه تخریب این آب‌بندان‌های غیرمجاز ۲۵۰ میلیارد ریال است و روش‌های تخریب هم بر اساس موقعیت آنها به صورت‌های انفجاری و یا استفاده از بولدوزر انجام می‌شود.

ثابتی افزود: طبق مکاتبات با شیلات به مالکان آب‌بندان‌های غیرمجاز دارای ماهی فرصت داده شد که برداشت خود را تا چند روز آینده انجام دهند و بعد تخریب انجام شود و بنرهای اطلاع رسانی هم در ۱۰ روستایی که آب‌بندان‌ها در محدوده آنها قرار دارد، نصب شد.

وی اظهارداشت: با توجه به اعتراض کشاورزان روستاهای پایین دست سد وشمگیر و آق‌قلا نسبت به استفاده آب پرورش ماهی آب‌بندان‌ها برای کشت شالی با افراد متخلف برخورد و جلوی برداشت غیرمجاز گرفته شد.

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس حجم فعلی آب سد وشمگیر را ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: با جلوگیری از برداشت غیرمجاز حجم آب این سد وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد.

ثابتی افزود: تا آخر ماه جاری عملیات تخریب ۷۰ آب‌بندان‌ غیرمجاز موجود در بستر رودخانه گرگانرود در شهرستان گنبدکاووس توسط ۶ پیمانکار انجام می‌شود و از اداره شیلات درخواست داریم به محض پایان عملیات صید در هر کدام از این آبندان‌ها اطلاع دهند تا عملیات تخریب‌ آنها در دستور قرار گیرد.

وی تعداد آب‌بندان‌های مجاز شهرستان گنبدکاووس را ۴۵ مورد با سطح هزار و ۲۵۰ هکتار اعلام کرد.

روستاییان گنبدکاووس می گویند: آب‌بندان‌های غیرمجاز باید تخریب شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس نیز گفت: نامه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز به عنوان مصوبه شورای تامین استان برای اجرا به فرمانداری ارسال شده است.

عبدالحمید گوگلانی افزود: لازم است ظرف چند روز آینده فرایند تخریب همه آب‌بندان‌های غیرمجاز شناسایی شده در گنبدکاووس در دستور اجرا قرار گیرد و هیچ عذری هم در این رابطه پذیرفته نیست.

وی بر استفاده از بهترین روش برای تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز تاکید کرد و گفت: اجرای عملیات تخریب باید با حفظ ایمنی کامل و جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی باشد و روش انتقال و محل دپو ضایعات آن هم مشخص شود.

معاون فرماندار گنبدکاووس بیان کرد: در کنار اهمیت انجام به موقع تخریب این آب‌بندان‌ها باید زمان پایان عملیات هم مشخص و اطلاع رسانی شود.

گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان‌رود، قره‌سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا، دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه‌ شاخه اصلی و فرعی است.

این استان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‌های پرآب و مهمی است که این رودها از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.

استان گلستان ۱۴ سد با ظرفیت حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در دست بهره برداری دارد که بیشتر برای مهار سیلاب و تامین نیاز بخش کشاورزی ساخته شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا