معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۰۱ مورد زایمان دوقلو و چند قلو در استان رخ داد که مادران آنان در دوران قبل و بعد از بارداری به صورت ویژه تحت مراقبت کارشناسان مراکز بهداشت قرار گرفتند.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت خدماتی که در برنامه جوانی جمعیت به زنان در سن باروری ارائه می‌شود، اظهارکرد: این خدمات از زمان شرکت زوجین در کلاس‌های آموزشی حین ازدواج با ارائه آموزش‌های سلامت باروری شروع می‌شود.

وی ادامه داد: زوجین بعد از دریافت آموزش‌ها در ادامه برای تشکیل پرونده الکترونیک و دریافت آموزش و مشاورهای لازم و انجام مراقبت‌های پیش از بارداری به مراکز ارائه خدمت معرفی می‌شوند و در حین مراقبت‌های پیش از بارداری به آنان تاکید می‌شود که به محض اطلاع از بارداری به نزدیکترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی مراجعه کنند.

دکتر شبیهی اضافه کرد: معرفی مادران باردار فاقد بیمه به مراکز پیشخوان طرف قرارداد برای تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن از دیگر خدماتی است که بعد از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه می‌شود و مادران از بیمه رایگان بر اساس آزمون وسع بهره مند خواهند شد.

وی اظهارکرد: همچنین مادران دارای جنین چند قلو به عنوان مادران نیازمند مراقبت ویژه علاوه بر مراقبت روتین، خدمات تخصصی را مطابق با دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت متبوع توسط تیم سلامت مستقر در مراکز ارائه دهنده خدمت، کلینیک فوق تخصصی و مطب متخصصان دریافت کرده و هماهنگی و ارجاع برای انجام زایمان ایمن و رایگان و در صورت نیاز به بستری نوزادان در بخش ان آی سی یو در بیمارستان‌ سطح سه انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه ناب امسال تاکنون ۲۹ هزار و ۶۸ مورد زایمان در استان به وقوع پیوست که ۴۷۴ مورد آن دوقلوزایی، ۲۳ مورد سه قلوزایی، سه مورد چهار قلوزایی و یک مورد هم پنج قلوزایی بوده است.

دکتر شبیهی تعداد زایمان‌های مدت مشابه سال گذشته را در استان ۳۰ هزار و ۷۸۵ مورد اعلام و بیان کرد: از این میزان ۵۱۰ مورد دوقلو و چند قلوزایی بوده که مقایسه آن با امسال نشان از کاهش میزان زایمان‌ها دارد.

وی افزود: برنامه‌های حوزه بهداشت برای جوانان گلستانی در حال انجام است که از مهمترین آن می‌توان به برگزاری کمپین اطلاع رسانی هفته ازدواج، کلاس‌های آموزشی در مراکز و خانه‌های بهداشت با موضوع ازدواج به هنگام، آسان و پایدار، به اشتراک گذاری پیام‌های مرتبط با ازدواج در شبکه‌های مجازی، کارگاه‌ها و همایش آموزشی ترویج ازدواج آسان و آگاهانه و پایدار در مراکز تجمعی جوانان (دانشگاه‌ها و حوزه علمیه)، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی و فرهنگیان برای درج موضوع آموزشی ازدواج در تقویم فرهنگی دانشگاه، برگزاری هفته جوان با موضوع ازدواج و همکاری و مشارکت با انجمن‌های غیر دولتی در راستای ترویج ازدواج اشاره کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا