معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان از افزایش شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا با آغاز فصل سرما خبر داد و بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

دکتر سید مهدی صداقت در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با شروع فصل سرما و بسته شدن درب و پنجره امکان تبادل ویروس‌ها بیشتر شده لذا شیوع انواع بیماری‌ها در فصل پاییز و زمستان افزایش می‌یابد.

وی افزود: در دوران شیوع کرونا مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری به خرج می‌دادند لذا نسبت به ابتلای آنفلوانزا و سرماخوردگی ایمن‌تر بودند اما اخیرا با واکسیناسیون و عادی‌انگاری کرونا سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کاهش یافته که در این شرایط احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی بیشتر می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه آمارها حاکی از روند افرایشی ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی در گلستان است، تاکید کرد: از ۵۷ نمونه آزمایش انجام‌شده در دو ماه اخیر سه مورد آن آنفلوانزای H1N1 بوده این در حالی است که نمونه مثبت کرونا در حد صفر بوده است.

صداقت بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس تاکید کرد و یادآور شد: آن دسته از دانش‌آموزانی که علائم بیماری دارند معلم یا ناظم باید از حضور دانش‌آموز مبتلا بر سر کلاس درس جلوگیری کند.

وی بر ضرورت واکسیناسیون آنفولانزا برای مادران به ویژه مادران باردار تاکید کرد و افزود: تزریق واکسن آنفلوانزا برای مادرانی باردار که در مناطق سخت و صعب‌العبور زندگی می‌کنند توسط مرکز بهداشت انجام می‌شود اما سایر مادران باردار باید نسبت به تهیه و تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان، تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان به ویژه کودکانی که علائم بیماری آسم و تنفسی دارند را ضروری خواند و متذکر شد: بیماری سرماخوردگی برای فردا مبتلا آزاردهنده است اما آنفلوانزا خطر مرگ و میر به دنبال دارد گرچه شانس ابتلای به این بیماری همانند کرونا نیست اما ویروس خطرناکی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا