سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: کاهش بارندگی در مناطق محل سکونت عشایر استان، تامین علوفه از مراتع را به صفر رساند و عشایر را مجبور به توزیع دستی علوفه کرد.

احمد پرتانی اظهارکرد: مراتع در قشلاق باید ۶۵ درصد علوفه مورد نیاز دام را تامین کنند که این مساله باعث کاهش قیمت تمام شده دام‌ها و مناسب سازی قیمت گوشت قرمز در بازار می‌شود.

وی افزود: با برداشته شدن ارز ترجیحی از علوفه، قیمت آن افزایش چشمگیری پیدا کرد و به طور میانگین هزینه روزانه تامین علوفه یک راس دام سبک ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد و هم اینک قیمت تمام شده دام زنده به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان رسیده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان، قیمت فروش دام زنده را کیلویی ۱۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ از قیمت تمام شده پرواربندی دام کمتر است بنابراین عشایر به این سمت سوق پیدا کردند که برای مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از تلفات خشکسالی و دسترسی به علوفه، کوچ ییلاقی خود را زودتر از موعد مقرر (اواخر فروردین ماه) انجام دهند.

پرتانی گفت: عشایر در گذشته با توجه به وجود ایلراه‌های مناسب، کوچ‌ خود را پای پیاده همراه با دام‌هایشان در سه دوره ییلاقی، میان بند(مناطق میانه ییلاق و قشلاق) و قشلاق انجام می‌دادند به این معنی که زمان شروع حرکت تا رسیدن به مقصد با توجه به توقف‌ها به طور میانگین ۲ ماه طول می‌کشید و دام‌ها در این مدت از مراتع بین راه تغذیه می‌کردند.

وی افزود: به مرور زمان با توجه به توسعه راه‌ها و گسترش مزارع کشاورزی، ایلراه‌ها مخصوص کوچ عشایر از بین رفت و بحث توقف در مناطق میان‌بند حذف شد و عشایر با توجه به خشکسالی و نبود علوفه کافی در مراتع مجبور به کوچ زودهنگام آن هم در زمان کوتاه یک روزه به صورت ماشینی هستند و در خیلی از مواقع در مراتع مناطق ییلاقی هم علوفه به رشد کافی نرسیده است.

پرتانی ادامه داد: کاهش زایش و افزایش سقط جنین از جمله عوارض کوچ زودهنگام دام‌هاست اما در گذشته به دلیل وجود فرصت کافی برای چرای دام در کوچ به صورت پیاده تا هنگام رسیدن به مقصد، علوفه در مراتع به رشد کافی می‌رسید.

وی گفت: برای کمک به حفظ دام عشایر از امسال اجرای طرح‌های جدید مانند “شناسایی نژادهای مقاوم نسبت به شرایط خشکسالی” در دستورکار قرار گرفت تا زمینه برای پرواربندی دام‌های قوی‌تر نسبت به شرایط آب و هوایی فراهم شود.

پرداخت ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر گلستان

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان اظهارکرد: امسال در قالب دامدار کارت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات مردمی سازی یارانه‌ها به ۲۲۵ نفر و همچنین حدود ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرواربندی زنجیره تولید گوشت به ۱۳۱ نفر از عشایر استان پرداخت شد.

پرتانی افزود: همچنین ۴۲۱ نفر از عشایر گلستان برای دریافت ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ اشتغالزایی تشکیل پرونده دادند و به بانک‌های عامل معرفی شدند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد پرداخت این تسهیلات باشیم.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۸ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا