رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس گفت: مطابق اطلاعات استخراج شده از آمار تصادفات رانندگی راهور ناجا، این شهر ۱۷۰ هزار نفری هفتمین شهر پُرتصادف کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مسعود بارانی روز دوشنبه در هشتمین جلسه شورای ترافیک شهرستان گنبدکاووس افزود: طی هشت ماه گذشته و براثر سوانح رانندگی درون شهری گنبدکاووس ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند درحالی که تصادفات مدت مشابه سال قبل فقط چهار فوتی داشت.

وی به آمار تصادفات در این جلسه اشاره نکرد اما ۱۳ آذر امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: “روزانه ۴۰ تا ۵۰ حادثه رانندگی جرحی و منجر به خسارت در گنبدکاووس رخ می‌دهد که در ۸۵ درصد آنها موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده دخیل هستند.

سرهنگ بارانی همچنین افزوده بود که تخلفات حادثه ساز درون شهری گنبدکاووس طی هشت ماه گذشته ۱۲ درصد و کل تخلفات رانندگی هم هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس در این جلسه ادامه داد که برای کاهش حجم زیاد تصادفات و سوانح رانندگی در این شهر مرزی باید با انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی از سوی رسانه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مانند تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از آن، احداث توقف‌گاه‌های متعدد طبقاتی یا روباز، اصلاح هندسی برای نقاط پرترافیک با احداث زیرگذر، روگذر یا کنارگذر، استفاده از ابزارهای هوشمند کنترل ترافیک و فعال‌کردن دوربین‌های ترافیکی از سوی متولیان مدیریت شهری نسبت به باز کردن گره‌های ترافیکی و کاهش آمار تصافات اقدام کرد.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه ارائه نقطه نظرات کارشاسی همراه با آمار را در تصمیم گیری و تصویب مصوبات شورای ترافیک مهم دانست و گفت: جایگاه هفتم تصادفات رانندگی زیبنده این شهر نیست و باید با همدلی و هم افزایی دستگاه‌های عضو نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و فرهنگ سازی برای کاهش آمار تصادفات اقدام شود.

مهدی دهرویه افزود: انجام اقدمات پیشگیرانه و زیرساختی و نیز فرهنگی و آموزشی برای جلوگیری و کاهش سوانح رانندگی در راستای حفظ جان و مال مردم یک امر ضروری است که باید مورد توجه دستگاه‌های عضو شورای ترافیک گنبدکاووس قرار بگیرد.

وی با تاکید برضرورت تدوین چارچوب و فرایند تصمیم گیری کارشناسی در مسائل مرتبط با شورای ترافیک در گنبدکاووس اضافه کرد: مباحث کارشناسی مرتبط با هر دستگاه باید مشخص و در جلسه کمیته کارشناسی از ادارات و نهادها دعوت شود.

دهرویه همچنین خواستار ساماندهی میوه فروشان سیار در ورودی شهر گنبدکاووس شد و بیان داشت: توقف خودروهای میوه فروش علاوه بر ایجاد سد معبر سبب وقع حوادث ناگوار رانندگی شده که باید نسبت به جمع‌آوری یا ساماندهی آنها اقدام شود.

همچنین در این جلسه با احداث ۶ سرعت‌کاه در برخی معابر شهری گنبدکاووس و نیز کسب مجور پروانه فعالیت از اتاق اصناف توسط آموزشگاه‌های رانندگی دارای مجوز از راهور موافقت و برلزوم بررسی یکطرفه کردن خیابان‌های طالقانی شرقی و شهید مطهری (سرابی)، تسریع در راه‌اندازی سامانه ارسال پیامک تخلفات رانندگی ثبت شده توسط دوربین‌های کنترل ترافیک و ثبت تخلفات توسط شهرداری و بررسی پنج طرح ترافیکی و اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز این شهر در شورای شهر تاکید شد.

شهر گنبدکاووس با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت و ۲۸ کیلوکتر مربع وسعت، دومین شهر بزرگ استان گلستان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا