معاون سواد آموزی گلستان گفت: گلستان به عنوان استان معین در طرح شتاب‌بخشی ریشه‌کنی بی‌سوادی انتخاب شده و پس از اجرای این طرح، پایان بی‌سوادی را در استان جشن می‌گیریم.

مسعود سوقی اظهار کرد: در حال حاضر آمار جمعیت بی‌سواد گلستان، ۳۴ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه آمار جمعیت باسواد ۱۰ تا ۴۹ سال در استان، ۹۸ درصد است، افزود: گلستان در این شاخص از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون سوادآموزی گلستان از فعالیت ۷۵۰ آموزش‌دهنده در استان گلستان خبر داد و گفت: هر ساله هفت هزار نفر در گلستان باسواد می‌شوند همچنین ۶ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در گلستان برای تحصیل دوباره به مدارس بازگردانده شدند.

به گفته سوقی؛ در حال حاضرگلستان ۳۳ هزار بازمانده از تحصیل دارد که آموزش و پرورش همه تلاش خود را برای بازگشت این افراد به تحصیل به کار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال ۲۷۰ آموزش‌دهنده جدید نهضت سوادآموزی که از سال ۱۳۹۰ غیرفعال بودند به چرخه آموزش و تحصیل برگشتند تا در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان گام بردارند.

معاون سوادآموزی گلستان یادآور شد: از سال ۹۸ تاکنون حقوق آموزش‌دهندگان پرداخت نمی‌شد اما با کمک دولت مردمی این مهم تحقق یافت و ۸۴۰ میلیارد ریال از حقوق و مطالبات همکاران آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی گلستان پرداخت شد.

سوقی با اشاره به اینکه فعالان حوزه نهضت سوادآموزی در قالب نیروهای آموزش دهنده با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، گفت: این افراد مطابق با آیین‌نامه موظف هستند تعداد مشخصی از افراد را باسواد کنند.

وی به حمایت دولت برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در جامعه اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته جمعیت بی‌سواد گلستان ۶۵ هزار نفر بوده که این آمار در سال جاری به ۳۴ هزار نفر رسیده است.

راه‌اندازی سازمان نهضت سوادآموزی با هدف آموزش به گروه سنی ۶ تا ۴۹ سال از آن دست اقدامات موفقی بود که امام راحل در سال ۱۳۵۸ در دستور کار خود قرار داد.

براساس آمارها در چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۲۵ میلیون نفر توسط آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی باسواد شدند و از این تعداد حدود ۲۰ میلیون نفر در آزمون ها قبول شده و مدرک گرفتند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا