آب دریای خزر سالانه به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش می یابد و این یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است.

عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، گفت: آب دریای خزر سالانه به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش می یابد و این یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است.

مجید علی‌نازی، آخرین وضعیت بنادر شمال کشور و مشکلات ناشی از پسروی آب دریای خزر را تشریح کرد و گفت: کاهش سطح تراز آب دریای خزر یک مسأله مبتلابه بوده و سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص تمهیداتی را اندیشیده که در سند راهبردی لایروبی بنادر شمالی، ساخت یک فروند هاپرساکشن و دو فروند لایروب را در دستور کار قرار داده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از اتمام مراحل برگزاری مناقصه ساخت هاپرساکشن و مشخص شدن برنده آن خبر داد و در خصوص دو فروند لایروب توضیح داد: یکی از لایروب های در دست احداث، ظرفیت بالای یک هزار مترمکعبی دارد که ادامه احجام را به صورت کوتاه مدت و ضربتی در اختیار پیمانکاران خصوصی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه سالانه سطح آب دریای خزر به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش می یابد و در پی این کاهش، شاهد پسروی آب این دریا هستیم، ادامه داد: پسروی آب خزر یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است و سازمان بنادر و دریانوردی کشور نگاهی ویژه به لایروبی بنادر شمالی دارد.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره اینکه در کنار لایروبی بنادر شمال کشور، عملیات لایروبی کانال آشوراده را با تأکید رئیس جمهور به عنوان یک پروژه ملی در استان گلستان در دستور کار داریم، خاطر نشان کرد: این پروژه با پیشرفت خوبی در حال انجام است و تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسد.

  • منبع خبر : ایسنا