وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از طلب گندمکاران کشور تامین شده و از طریق سازمان برنامه و بودجه تا پایان هفته آینده به حساب بانکی آن‌ها واریز خواهد شد.

محمدعلی نیکبخت بامداد پنجشنبه در نشست با مدیران و تشکل‌های بخش کشاورزی استان گلستان در گرگان اظهار کرد: طلب گندمکاران با نرخ کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شده برای سال زراعی جاری، تسویه می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون خرید تضمینی گندم از کشاورزان کشور از ۶ میلیون تن به ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان آن به حساب بانکی گندمکاران واریز شده است.

تداوم کشت قراردادی

وزیر جهادکشاورزی به تداوم کشت قراردادی در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: این طرح برای سال زراعی آینده که از مهرماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود حداقل دو برابر سال زراعی جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: عملیاتی شدن برنامه افزایش سطح کشت قرار دادی زراعت گندم، جو و دانه‌های روغنی مدنظر با پشتیبانی وزارتخانه و کشاورزان خواهد بود.

نیکبخت با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات و پژوهش و کاربردی کردن در بخش تولید محصولات در دستور است، افزود: در اجرای این برنامه، استفاده از ظرفیت دانشگاه و نخبگان استفاده خواهد شد.

وی بر لزوم توجه به حوزه آب و خاک در بخش کشاورزی، گفت: متولی تامین آب، وزارت نیرو بوده و جهادکشاورزی هم با مشارکت بهره‌برداران، زمینه افزایش راندمان آب مصرفی در مزرعه را پیگیری می‌کند.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر توجه بیشتر در حوزه ایجاد زنجیره ارزش با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی، یادآور شد: در این حوزه زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد و مراجعه کننده هم داریم و سعی می‌شود تا منابع در اختیار وزارتخانه، به این سمت سوق داده شود.

نیکبخت خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ایجاد ارزش افزوده و کمک به صادرات و ارز آوری برای کشور از جمله مزایای آن است.

وی از تخصیص اعتبار به مبلغ ۲.۵ هزار میلیارد تومان برای خرید برنج خبر داد و افزود: این منایع تامین و عملیات برای خرید این محصول که از سال گذشته در انبارها و شالیکوبی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان آعاز شده است.

نیکبخت به ویژگی منحصر به فرد گلستان در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این استان دارای ویژگی حاصلخیزی خاک و اقلیم مناسب و با وجود مشکلات آبی توانسته جایگاه خوب در تولید محصولات کشاورزی در کشور به خود اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: این جایگاه تولید محصولات کشاورزی گلستان در کشور ، استفاده از تمام ظرفیت بخش کشاورزی استان نبوده و ما در جهادکشاورزی کمک خواهیم کرد تا با تمهیدات لازم و بهره‌گیری از دانش بنیان، به تولیدات استان چند برابر اضافه شود.

وی بر پیگیری تامین کنجاله سویا برای تامین خوراک طیور و راه‌ا ندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گرگان و حل تداخلات اراضی و شتاب در احیای سازمان پنبه تاکید کرد.

قدردانی از عملکرد دولت سیزدهم در خرید تضمینی محصولات کشاورزی

استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: دولت سیزدهم قیمت تضمینی خرید گندم را از ۵۹۰۰ به ۱۵ هزار تومان و حدود سه برابر افزایش داده که جای قدردانی دارد.

علی محمد زنگانه افزود: علاوه بر این، در خرید تضمینی کلزا هم از ۴۶۶۰ تومان به ۲۳ هزار تومان افزایش داده است.

وی ادامه داد: در عین حال، تلاش خرید تضمینی گندم براساس کیفیت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه‌های بخش سفر دولت سیزدهم در دور نخست به استان، گفت: در این سفر سه هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شد که هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان آن در تعهد وزارت جهادکشاورزی بوده که نیاز همکاری بیشتر در این زمینه است.

وی خواستار عملیاتی شدن طرح ۶ هزار هکتار میگو و ماهیان خاویاری در گمیشان، توجه در شتاب بخشیدن اجرای طرح پوشش گیاهی در ۱۱۰ هزار هکتار زمین‌های شیب دار با هدف ممانعت فرسایش خاک و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پرداخت طلب خسارت کشاورزان از بابت خشکسالی و سیل سال ۹۸، شد.

لزوم حمایت بیشتر خلیج گرگان

وی با تاکید بر حمایت از طرح نجات خلیج گرگان از خشکی، افزود: ضرورت دارد این طرح همانند احیای دریاچه ارومیه در اولوبت ملی قرار گیرد.

زنگانه خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ مورد از نجات خلیج گرگان در حوزه جهادکشاورزی بوده و نیازمند حمایت جدی دارد.

در این نشست شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان کشاورزان استان گلستان در حوزه‌های مختلف به طرح مسایل و مشکلات خود در حوزه پایداری تولید پرداختند.

گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، وجود ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، پرورش یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین، وجود بیش از یک هزار واحد مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورش، وجود ۳۷۸ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت فرآوری سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی، از قطب‌های مهم تولیدمحصولات کشاورزی برای نقش آفرینی در پایداری امنیت غذایی کشور است.

مطابق داده های آماری جهادکشاورزی گلستان، این استان در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا