مدیر ترویج و مشارکت‌های مردمی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به قطعی‌بدون دوران کم‌آبی در فصل کشت بهاره امسال، اجرای صحیح الگوی کشت را تنها راه عبور از بحران خشکسالی و به ثمرنشستن محصولات زراعی اعلام کرد.

شهربانو سلطانعلیان روز یکشنبه به ایرنا گفت: اجرای الگوی کشت یکی از نیازهای توسعه بخش کشاورزی گلستان است.

وی بیان کرد: برای آشنایی کشاورزان گلستان با نحوه اجرا و چارچوب‌های الگوی کشت، برگزاری ۸۶ دوره آموزشی رعایت الگوی کشت در نقاط گوناگون استان در قالب کاروان‌ترویجی با مشارکت ۲۷۰ کارشناس برنامه‌ریزی شد.

وی پیش‌بینی کرد: افزون بر هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار زراعی از این دوره‌ ۲ روزه که در ۴۳ مرکز خدمات ترویج کشاورزی با استفاده از ظرفیت محققان دانشگاه‌ها، کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری و صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار می‌شود استفاده کنند.

مدیر ترویج و مشارکت‌های مردمی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: افزایش عملکرد در واحد سطح، ارتقای بهره‌وری آب زراعی، جایگزینی کشت محصولات جایگزین، مدیریت ریسک و تاب‌آوری، جهش تولید در دیمزارها و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه را از رویکردهای مهم کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی گلستان برشمرد.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای الگوی کشت ۱۴ محصول زراعی در گلستان آغاز شده که گسترش این طرح مهم و راهبردی ضمن افزایش آگاهی بهره‌برداران، مدیریت بهره‌وری آب زراعی، جایگزینی کشت محصولات کم آب‌بَر و پایداری و صرفه اقتصادی تولید را برای این استان شمالی به‌همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: محصولات زراعی که برای اجرای الگوی کشت در گلستان معرفی شده شامل گندم، جو، برنج، سویا، پنبه، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای، چغندرقند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، یونجه، نخود، پیاز و کلزا است.

مدیر ترویج و مشارکت‌های مردمی جهادکشاورزی گلستان افزود: ۵۲ سایت الگویی تولیدی و ترویجی در زمین‌های کشاورزی راه‌اندازی شده که در راستای الگوی کشت به بهره برداران بخش زراعت خدمات ارائه می دهند.

گلستان ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی دارد که ۱۵۰ هزار آنان در بخش زراعی فعالیت دارند.

استان گلستان طی چند سال اخیر با پدیده خشکسالی و کم آبی مواجه شده که ضرورت اجرای الگوی کشت را برای مدیریت منابع آبی و پایداری تولید و استفاده از این ظرفیت برای افزایش درآمد اقتصادی بهره‌برداران آن دوچندان می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا