کارشناس امور اتباع و نظارت بر مدارس خارجی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت کشور لیست ۲۰۰ هزار از فرزندان افغانستانی‌هایی که شرایط تحصیل در مدارس ایران را دارند به وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است.

علی حامدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: البته این که چه تعداد از این افراد تمایل به درس خواندن و ادامه تحصیل در مدارس ایرانی را داشته باشند و بخواهند در مدارس ایرانی نام‌نویسی کنند، بستگی به خود آنها و خانواده‌هایشان دارد.

وی بیان کرد: اما جمهوری اسلامی و وزارت آموزش و پرورش این ظرفیت و پتانسیل را دارد که برای همه این افراد در شرایط برابر با سایر دانش‌آموزان ایرانی، شرایط و امکانات تحصیلی را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: البته از سوی دیگر اگر در شهری ظرفیت مدارس پُر شده باشد و دانش‌آموزان افغانی برای ثبت‌نام در مدارس مراجعه کنند، آنان را به نزدیک‌ترین شهر محل سکونت‌شان ارجاع می‌دهیم و نمی‌گذاریم از این فرصت فراهم شده بی‌بهره باشند.

کارشناس امور اتباع و نظارت بر مدارس خارجی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش تمام سعی و تلاشمان این است دانش‌آموزان افغانستانی ساکن ایران به مدرسه بروند و یکی از رویکردهای ما در این حوزه، کمک به توسعه و افزایش فضاهای فیزیکی آموزشی استاندارد است.

حامدی افزود: اعتبارات سالانه ما بخشی از محل اعتبارات وزارتی و بخشی از محل اعتبارات و تخصیص بودجه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تامین می‌شود که اگر بخواهیم آن را به مدارسی اختصاص دهیم که تنها دانش‌آموزان افغانی در آن مشغول تحصیل هستند، تنها به چند مدرسه بیشتر جوابگو نخواهیم بود و دیگر سرانه‌ای برای سایر دانش‌آموزان افغان که در کنار دانش‌آموزان ایرانی هستند، نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای حل این مساله، کار نیازسنجی استان‌ها را با توجه به تعداد مدارس و تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل را آغاز کردیم و یک سری فاکتورها و فیلترهایی در نظر گرفتیم تا بتوانیم عدالت آموزشی در این بخش را در سراسر کشور به اجرا بگذاریم.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان افغانستانی نیز می‌توانند برای حضور در مدارس استعدادهای درخشان و سایر مدارسی که آزمون دارند، در کنار سایر دانش‌آموزان ایرانی در شرایط برابر آزمون داده و به رقابت بپردازند و در صورت قبولی در آن مدارس ادامه تحصیل دهند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا