برگزاری محافل عروسی بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی طی یک ماه گذشته مهمترین عامل قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس بود، به همین علت متولیان بهداشت و درمان با تصویب ستاد مقابله با کرونا این شهرستان مرزی، صاحبان متخلف ۳۵ عروسی را به مراجع قضایی معرفی کردند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس روز شنبه اظهارداشت: اگرچه هنوز رای صادره دادگاه برای این افراد به مرکز اعلام نشده اما تیم‌های نظارتی بر برگزاری مراسم عروسی با رعایت کامل شیوه‌ نامه‌های بهداشتی، نظارت دارند.

عبدالرحیم پالیده بابیان اینکه از پدر عروس و داماد قبل از برگزاری مراسم عروسی برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تعهد گرفته می‌شود، افزود: آموزش‌های بهداشتی لازم نیز یک هفته قبل از برپایی جشن به آنها داده می‌شود.

به گفته وی، بیشترین موارد تخلف در برپایی عروسی‌ها طی یک ماه گذشته در گنبدکاووس مربوط به مناطق روستایی این شهرستان بوده است.

پالیده، روند شیوع کرونا در گنبدکاووس را صعودی اعلام کرد و افزود: هم اینک ۱۲۸ بیمار مبتلا به کرونا یا مشکوک به علائم بیماری در مراکز درمانی این شهرستان بستری هستند که ۱۶ نفر از آنان به دلیل وخیم بودن شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

به گفته وی، اکنون گنبدکاووس در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و ۷۸ نفر از بستری شدگان مبتلا به کرونا یا مشکوک به علائم این بیماری ساکن این شهرستان هستند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس همچنین میزان استفاده از ماسک توسط مردم این شهرستان را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد برآورد کرد و از شهروندان خواست، برگزاری مراسم جشن و عروسی خود را به بعد از بهبود شرایط کرونا موکول کنند.

پالیده با تاکید بر ضرورت تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از مردم گنبدکاووس خواست برای جریان پیدا کردن بهتر هوا در منزل مسکونی، درب و پنجره‌ها را چند نوبت در روز باز کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان امروز در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ استان گفت: در حال حاضر از مجموع ۴۷۷ بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان ۸۹ نفر در آی‌سی‌یو بستری بوده و ۴۵ نفر به علت وخیم بودن شرایط به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

عبدالرضا فاضل افزود: به جز آق‌قلا که تاکنون کرونا را در وضعیت نارنجی مهار کرده، ۱۳ شهرستان دیگر گلستان در وضعیت قرمز شیوع این بیماری قرار دارند.

  • منبع خبر : ایرنا