رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: کار برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع شرق این استان با پیش‌بینی تولید ۳۰ هزار تن محصول آغاز شد.

علی موسی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در سال زراعی جاری ۳۱ هزار هکتار از زمین‌های استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته بود که به خاطر وجود خشکسالی، فقط دو سوم محصول آن قابل برداشت است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۰ هزار هکتار از کشتزارهای کلزا به‌دلیل خشکسالی دچار خسارت شدید شد.

مدیر تعاون روستایی گلستان هم گفت: در سال زراعی جاری این مدیریت به عنوان مباشر اداره کل غله استان، بیش از ۲۰ مرکز خرید تضمینی کلزا را در سطح استان تدارک دیده است.

حجت الله صالح‌المومنین به خبرنگار ایرنا افزود: چهار مرکز خرید تضمینی کلزا توسط این مدیریت در شرکت تعاون روستایی «قپان» مراوه‌تپه، اتحادیه تعاون روستایی گنبدکاووس، تعاون روستایی نظام‌آباد در شهرستان آزادشهر و کارخانه روغن‌کشی در بندرترکمن، دایر و آماده خرید محصول شده است.

به گفته وی بقیه مراکز خرید تضمینی کلزا در استان به مرور با گسترش برداشت محصول، بازگشایی می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۲۲۰ هزار ریال توسط دولت در سال زراعی جاری قیمت‌گذاری شده است.

این استان شمالی با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا به شمار می‌رود و به گفته کارشناسان دانه‌های روغنی با توجه به شرایط جوی مساعد، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا