مدیر شبکه بهداشت و درمان مراوه‌تپه گفت: عملیات لانه‌کوبی جوندگان ناقل بیماری سالک با هدف شناسایی لانه‌های فعال محل زندگی موش صحرایی در حاشیه ۲۵ روستای این شهرستان آغاز شد.

دکتر منصور خوجملی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کار شناسایی لانه‌ موش صحرایی با همکاری ۲۵۰ نفر در حاشیه ۵۰۰ متری روستاهای هدف در مراوه‌تپه تا پایان سال ادامه دارد و در ۲ مرحله بعدی (اواخر فروردین و مردادماه) هم طعمه‌گذاری و نصب توری آغشته به سم انجام می‌شود.

وی عامل سالک را “انگل”، مخزن بیماری را “جوندگان صحرایی” و ناقل آن را “پشه خاکی” اعلام و بیان کرد: کلاس‌های آموزشی با موضوع رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه و درمان به‌ موقع بیماری، نریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی و نگهداری نکردن دام در نزدیکی محل سکونت، استفاده از پشه بند، نصب توری در مقابل در و پنجره، استفاده از لباس‌ آستین بلند هنگام غروب و در طول شب و استفاده از پمادهای دور کننده حشرات برای مصون ماندن از نیش پشه ناقل بیماری سالک همه ساله برای مردم شهرستان برگزار می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مراوه‌تپه با بیان اینکه شروع فعالیت پشه خاکی و موش صحرایی برای انتقال بیماری سالک از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریورماه است، گفت: برنامه‌های مختلف از جمله طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی برای جوندگان و آموزش مراقبت فردی با همکاری دهیاران، شوراها، بسیج و شبکه بهداشت بر اساس روش‌های مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی در کانون‌های این بیماری در حال اجراست.

خوجملی افزود: مراجعه مردم مراوه‌تپه به ۲ مرکز فعال درمان سالک این شهرستان با توجه به افزایش آگاهی از راه‌های مقابله و درمان به‌موقع این بیماری در چند سال اخیر بیشتر شده و از طرفی آمار مبتلایان به دلیل رعایت موارد بهداشتی در مقایسه با قبل کاهش یافته به طوری که امسال در همان ۲ هفته نخست مشاهده علائم ۵۰ مورد ابتلا به این بیماری شناسایی و تحت درمان موضعی قرار گرفتند که در مقایسه با قبل کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

وی مدت زمان مشاهده علائم سالک از زمان گزش پشه را به‌طور میانگین کمتر از ۶ ماه اعلام کرد و افزود: اصلی ترین علائم این بیماری مشاهده جوش بر صورت و برخی اعضای باز بدن است و افراد باید در صورت برطرف نشدن جوش بعد از گذشت ۲ هفته حتما به پزشک مراجعه کنند.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان دارای افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت است که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستای دارای کُد شناسایی سکونت دارند.

به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام “رومبوموس” و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

زخم و نشانه بیماری سالک ۲ تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می‌رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می‌شود.

در صورت درمان به موقع، این بیماری پوستی در مدت ۶ ماه تا یک سال بهبود خواهد یافت و بی‌توجهی به درمان باعث می‌شود تا در محل زخم یک جوشگاه فرو رفته ایجاد شده و به صورت دائم باقی بماند.

مردم شمال گلستان از جمله شهرستان‌های مراوتپه، آق‌قلا و گنبدکاووس به دلیل شرایط آب و هوایی گرم، خشک و بیابانی همواره جزو مناطق شاخص در بحث بیماری سالک شناخته می‌شوند که اقدامات آموزشی و طرح‌های طعمه‌گذاری لانه جوندگان به ویژه موش باعث شده تا طبق اعلام کارشناسان مرکز بهداشت استان در سه سال اخیر روند شیوع این بیماری کاهشی باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا