رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از تولید ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار اصله نهال مرتعی در نهالستان چپرقویمه این شهرستان خبر داد و گفت: کاشت این بوته‌ها در مراتع از اواسط آبان ماه آغاز می‌شود.

فرشید رحمانی اظهارکرد: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال در ایستگاه چپرقویمه تولید می‌شود که با توجه به اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور و ماهیت مرتعی این شهرستان، افزایش چند برابری این ظرفیت برای امسال در برنامه قرار گرفت.

وی افزود: این نهال‌های مرتعی از نوع «آترپیلکس کانی سنس، لنتی فورمیس، اگروپیرون النگاتوم، قیچ، دانه رنجی و قره داغ» قرار است در بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار مراتع شمال گنبدکاووس کاشته شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، امسال کاشت ۹۲۶ هزار اصله نهال درختی در گنبدکاووس با مشارکت مردم برنامه ریزی می‌شود و در مجموع ۳۵ درصد از سهمیه استان برای توسعه فضای سبز به این شهرستان اختصاص یافته است.

وی از مردم خواست با توجه به آغاز توزیع رایگان نهال از ابتدای فصل زمستان توسط این اداره، مشارکت پررنگ‌تری برای توسعه فضای سبز داشته باشند تا مسیر تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب برای کاشت یک میلیارد درخت هموار شود.

به گزارش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بازدید دوشنبه هفته جاری از مراتع شمال این شهرستان بیان کرد: گنبدکاووس پیشرو اجرای عملیات مقابله با بیابانزایی است به طوری که سال ۱۴۰۱ نیمی از بوته‌های طرح مقابله با بیابانزایی کشور در این شهرستان کاشته شد.

مصطفی بیگدلی افزود: با وجود فعال بودن یکی از بزرگترین اتحادیه‌های مرتعداری کشور با ۳۲ تعاونی و بیش از هزار عضو در گنبدکاووس، اجرای پروژه‌های بوته کاری با حضور فعال دامداران و بهره برداران انجام می‌شود.

وی گفت: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، عملیات مقابله با بیابانزایی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان، ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد که تاکنون برای ۲۹۰ هزار هکتار آن سند مالکیت اخذ شده است.

طرح‌های بوته‌کاری در مراتع گلستان از دهه ۷۰ با هدف تقویت مراتع فقیر آغاز شد که با شدت گرفتن خشکسالی از سال ۱۳۹۵ ردیف بودجه مستقل برای بیابانزدایی اختصاص یافت و عملیات مقابله با بیابانزایی در قالب طرح‌های مرتعداری شامل بوته کاری، ذخیره نزولات آسمانی (مانند احداث هلالی آبگیر)، کپه کاری، تامین آب شرب دام و بذرپاشی مراتع ییلاقی به ۲ صورت مشارکتی و پیمانکاری انجام می‌شود.

گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که بخش قابل توجهی از آن واقع در مناطق شمالی استان به‌ویژه در شهرستان‌های «آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس» در معرض بیابانی شدن است که برای جلوگیری از پیامدهای ریزگردها که آثار آن حتی تا شهرهای گرگان و گنبدکاووس نیز رسیده باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا