معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از کمبود شدید فسفر و پتاس در ۶۵ درصد از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق الگوی کشت هدفمند است در همین راستا دولت حمایت‌هایی برای اجرای الگوی کشت دارد که خرید تضمینی، کشت های قراردادی، حمایت‌های فنی و کارشناسی، اختصاص اعتبار برای خریدهای دنبال بند و برپایی کارگاه‌های آموزشی و ترویجی از جمله این حمایت‌ها است.

وی با بیان اینکه در طرح الگوی کشت فاکتورهای مختلف اعم از مزیت اقتصادی خانوار، منابع آب‌وخاک، محیط‌زیست و پایداری تولید لحاظ می‌شود، افزود: در طرح الگوی کشت درصدد هستیم محصول تولیدشده علاوه بر تأمین نیاز جامعه، معیشت اقتصادی کشاورزان را هم بهبود ببخشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با بیان اینکه ۹۵ درصد بذور محصول کلزا در استان گلستان خارجی و وارداتی است، بیان کرد: نزدیک به پنج درصد از بذر کلزا در داخل کشور تولید می‌شود که تمامی مراحل فنی و استانداردهای لازم توسط مرکز تحقیقات کشاورزی پیگیری و رصد شده و پس از تأیید نهایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

عباسی تأکید کرد: در محصول گندم ۴۵ هزار تن بذر برای استان گلستان تدارک دیده شده که به‌طور کامل زیر نظر مرکز تحقیقات از لحاظ فنی و استانداردهای لازم موردبررسی قرار می‌گیرد و پس از تأیید مراحل قانونی بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی از اجرای طرح بذور خودمصرفی با بذور اصلاح‌شده در استان گلستان خبر داد و ابراز داشت: در این حوزه ۱۵ شرکت تولیدکننده بذر در سطح استان گلستان وجود دارند و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به این شرکت از بذور استاندارد بهره‌مند شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان به کشاورزی توصیه کرد برای کشت گندم از محصول مناسب و بدون آفت و بوجاری شده استفاده کنند تا نتیجه زحمات آنها منجر به تولید محصول باکیفیت شود و تأکید کرد: بذور استانداردی که ما در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم از قوه نامیه، خلوص و عملکرد بالاتری برخوردار است، گفت: این بذور عاری از علف‌های هرز و بیماری‌ها است و نسبت به مزارع بذور خودمصرفی حداقل عملکرد ۲۰ درصدی را خواهند داشت.

عباسی از کشاورزان خواست از کودهای شیمایی به‌ویژه کودهای پایه فسفاته، پتاسه و ازته برای کشت محصول استفاده کنند و تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان برای تهیه کودهای شیمایی با مشکل تأمین در نقدینگی مواجه هستند و امکان تهیه این کودها را ندارند.

وی متذکر شد: هر ساله آزمون خاک در اراضی کشاورزی گلستان انجام می‌شود و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۶۵ درصد از اراضی کشاورزی گلستان با کمبود شدید فسفر و پتاس مواجه هستند لذا باید اراضی کشاورزی را به حالت استاندارد خود بر گردانیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان استفاده از کودهای پایه را ضروری خواند و یادآور شد: کود پتاسه می‌تواند مقاومت اراضی کشاورزی را در برابر آفات و بیماری‌ها حفظ کند و حتی مقاومت در برابر تنش‌های خشکی و سرما را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد، در منابع علمی به استفاده بهینه از کودهای شیمایی و تاثیر ۶۰ درصدی آن در عملکرد نهایی محصول تأکید شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا