مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان‌ گفت: در حال حاضر ۳۵ کارخانه آرد گندم در گلستان وجود دارد که ۱۰ واحد آن برای تأمین آرد ساکنان این استان کفایت می‌کند.

محمد باقر منوچهری عصر یکشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان اظهار کرد: پایداری در کیفیت و ایفای تعهدات در صادرات دو عامل مهم رونق صادرات در کشور است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان‌ افزود: کم توجهی به این دو عامل مهم باعث شده استان ما در صادرات محصولات کشاورزی و دامی موفق عمل نکند.

وی گفت: ما در استان گلستان ۱۲ کارخانه ماکارونی داشتیم که در حوزه صادرات فعال بودند اما به محض آنکه آرد نول مورد نیاز خود را نتوانستند تهیه کنند از آردی که مناسب تهیه ماکارونی نبود استفاده کردند و این مسئله باعث کاهش کیفیت ماکارونی صادراتی شد و همه این کارخانه‌ها امروز تعطیل شده‌اند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه داد: عدم توجه به کیفیت محصول ماکارونی در استان باعث شد هم این کارخانه‌ها متضرر شوند و هم وجه محصولات صادراتی ایران زیر سوال برود.

منوچهری تصریح کرد: در بحث صادرات محصولاتی مثل سیب زمینی هم سال گذشته بعد از صادرات این محصول قیمت آن در کشور افزایش یافت و بلافاصله صادرات این محصول را متوقف کردیم تا قیمت آن را در کشور متعادل سازیم و قطع یکباره صادرات هم باعث می‌شود کشور واردکننده دیگر به سراغ تولیدکننده ایرانی نرود زیرا بر روی خرید این محصول برنامه‌ریزی کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۳۵ کارخانه آرد گندم در استان وجود دارد که ۱۰ واحد آن برای تأمین آرد ساکنان این استان کفایت می‌کند و بقیه مازاد است که به دلیل کیفیت بالای کار امکان فعالیت دارند و اگر کیفیت گلوتن گندم تولیدی گلستان کاهش یابد با تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری تعداد زیادی از هم استانی‌ها مواجه خواهیم شد لذا باید کیفیت بالای تولید گندم را در استان حفظ کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر