مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از ۱۷ بهمن آغاز شده است و تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

حسین خواجه مظفری افزود: همه خانوار‌های یارانه بگیر دهک‌های اول تا هفتم تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده فرصت دارند از این طرح، بهره‌مند شوند.

او اضافه کرد: در این طرح هر نفر، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالا دارد.

جزئیاتی از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی

در قالب این طرح، خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی یارانه بگیر، مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالای اساسی تعیین شده می‌شوند.

اقلام در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، در سقف وزنی و کالایی معین، بر مبنای سال ۱۴۰۱ قیمت گذاری شده است و مابه التفاوت آن با قیمت روز را دولت تامین می‌کند.
اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی، علاوه بر مبلغ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است. خانوار یارانه بگیر، یارانه ماهانه خود را دریافت خواهد کرد و حذفی درکار نیست.

در این طرح، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان برای بهره مندی از اعتبار تشویقی حذف شده است.

مابه التفاوت کالایی با قیمتی بیشتر از سقف تعیین شده را باید متقاضی از حساب خود بپردازد.

جابجایی اعتبار بین گروه‌های کالایی، فقط در گروه لبنیات امکان پذیر است.

بهره مندی از طرح تشویقی فجرانه کالابرگ الکترونیکی، اختیاری است.

در استان گلستان بیش از ۲ هزار فروشگاه خُرد و زنجیره‌ای برای خرید مقرر شده است.

اطلاع از فروشگاه‌های مقرر از طریق مراجعه به نرم افزار کاربردی «شما» امکان پذیر و شماره ۰۲۱۶۳۶۹ برای پاسخگویی به سوالات و طرح شکایات تعیین شده است.

اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده

طبق اطلاعیه‌ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در این طرح قیمت روز سبد فجرانه، هفت میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال است که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته، قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ پنج میلیون و ۲۳۳ هزار ریال از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ ریال از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌گردد.

مردم عجله نکنند؛ اقلام غذایی به وفور در گلستان موجود است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان متذکر شد: براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گلستان، همه کالاها به وفور در استان وجود دارد لذا به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید طرح فجرانه عجله نکنند البته اعتبار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال هر ماه باید تا پایان همان ماه استفاده شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از برخورد با فروشگاه‌های متخلف با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی خبر داد و یادآور شد: طرح فجرانه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد و به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید عجله نکنند.

به گفته خواجه‌مظفری؛ ۲ هزار و پنج فروشگاه خرد و ۱۳۰ فروشگاه زنجیره‌ای در گلستان تحت پوشش طرح کالابرگ قرار دارند و نیازی نیست مردم به چند فروشگاه مراجعه کنند و مجبور به تحمل صف‌های طولانی باشند.

وی با بیان اینکه تنها در گرگان هزار و ۱۰۰ فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک متصل هستند، تاکید کرد: درخواست ما از مردم این است که برای سهولت در خرید از حضور و خرید چند فروشگاه خودداری کنند تا مجبور به تحمل صف‌های طولانی و اتلاف وقت خود نباشند.

خواجه‌مظفری تاکید کرد: مردم در طرح کالابرگ می‌توانند از همه برندها خرید کنند و اگر فروشگاه‌ها مردم را مجبور به خرید برند خاصی کنند تخلف است. برخی فروشگاه‌های گرگان دچار تخلف شدند که در اولین فرصت با آنها برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت نقدی پول به ازای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از سوی برخی فروشگاه‌ها مجاز است، پاسخ داد: برای مثال اگر قیمت مبنای یک کالا در سال گذشته، ۱۸ هزار ریال بود و قیمت به روز آن امروز ۲۳ هزار ریال باشد دولت مابه‌التفاوت آن را یارانه می‌دهد، در واقع اگر قیمت یک کالا بالاتر قیمت مبنا باشد افراد باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند اما برخی فروشگاه‌ها مردم را مجبور کردند در ازای خرید طرح کالابرگ، نیمی از مبلغ خریداری شده را بپردازند که این اقدام، تخلف است.

وی از مردم خواست هر گونه تخلف در طرح کالابرگ الکترونیک را به اداره صنعت، معدن و تجارت یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گزارش کنند و یا با سامانه ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند.

به گفته وی؛ مردم می‌توانند یارانه را نقدی دریافت کنند و استفاده از آن در قالب طرح کالابرگ اختیاری است البته در این صورت از مبلغ تشویقی یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده در طرح جدید کالابرگ الکترونیک شرط ۲ میلیون ریال خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی(۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی) علاوه بر یارانه سه و چهار میلیون ریالی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت می‌کنند.

مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات(شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است. یارانه هر قلم غذایی به‌صورت مجزا پرداخت خواهد شد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان