راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، مطالبه‌ چندین ساله تجار گلستانی است که آنان به دلیل ظرفیت و قابلیت فراوان تولید محصولات کشاورزی در این استان، قرارگرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون با ترکمنستان و دسترسی به بازار اوراسیا، بازشدن گره ساخت این پایانه را از رییس جمهور در سفر استانی پیش‌ رو انتظار دارند.

به‌گفته مسوولان و دست اندارکاران گلستان، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی یکی از الزامات رونق اقتصادی این استان است و می‌تواند ضمن توسعه صادرات این گروه کالایی، نقش بسزایی در حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی و پایداری تولید منطقه ایفا کند.

استاندار گلستان نیز با تاکید مداوم بر حل موانع ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گرگان از سوی مسوولان دستگاه‌های اقتصادی مرتبط و همراهی سایر دستگاه‌های تاثیرگذار در نشست های استانی، ۱۹ تیرماه امسال در دیدار با معاون حقوقی رییس جمهور بهره مندی این استان از چنین زیرساختی برای رونق اقتصادی منطقه و صادرات محصول تولیدی منطقه را ضروری دانسته بود.

علی‌محمد زنگانه معتقد است: گلستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات راهبردی در حوزه کشاورزی کشوربه شمار می رود و راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، ضرورت غیرقابل انکار این استان است.

در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، سردخانه، بارانداز، سالن پیش سردکن، سورتینگ و بسته بندی، خط تولید کنسانتره، پوره محصولات کشاورزی، قرنطینه گمرک و شرکت‌های حمل و نقل مستقر می‌شود و فعالان اقتصادی به راحتی می‌توانند کالای خود را به کشورهای مقصد صادر کنند.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: اتاق بازرگانی گرگان برای جانمایی زمین و ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گرگان، پیگیری زیادی انجام داد تا این طرح زیرساختی در حوزه رونق صادرات استان راه‌اندازی شود.

رضا مبصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محل مناسب مد نظر ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گلستان در حدفاصل گرگان تا آق‌قلا است چون ویژگی‌هایی از جمله دسترسی به فرودگاه بین المللی گرگان، راه ارتباطی گمرک و راه‌آهن ریلی اینچه برون دارد.

مبصری با قدردانی از همراهی دستگاه‌های دولتی برای تسریع در جانمایی زمین و اجرای این طرح در استان، خاطرنشان کرد: ترجیح اتاق بازرگانی گرگان در جانمایی زمین برای راه‌اندازی این طرح در استان، مسیر گرگان – آق‌قلا است.

وی همچنین از جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد طرح مزبور در گرگان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم همزمان با جانمایی زمین، هرچه زودتر این طرح به بهره‌برداری برسد.

نیاز گلستان به پایانه صادراتی محصولات کشاورزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این استان شمالی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود و برای این که ارزش افزوده محصولات افزایش پیدا کند باید به ایجاد زیرساخت‌ صادراتی محصولات کشاورزی توجه ویژه کرد.

امیر یوسفی افزود: با وجود این که صادرات محصولات کشاورزی گلستان توسط تجار صورت می‌گیرد ولی به دلیل کمبود زیرساخت صادراتی نمی‌توانیم به خوبی از این ظرفیت در ایجاد ارزش افزوده برای استان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی صادراتی گلستان بیشتر توسط تجار منطقه از سایر استان‌های همجوار صورت می‌گیرد که این مساله ضمن افزایش هزینه‌ها، خام فروشی را ترویج می‌دهد.

یوسفی تاکید کرد: گلستان به‌دنبال جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی تولیدی و استفاده هرچه بیشتر از حوزره صادرات برای ایجاد ارزش افزوده است.

به گفته وی کالای صادراتی از گمرکات گلستان به ۲۳ کشور صادر می‌شود که بیشترین مقصد آن ترکمنستان، عراق، قزاقستان، ازبکستان، روسیه و پاکستان است.

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی زیرساخت تولید پایدار گلستان

دبیر خانه کشاورز گلستان هم معتقد است: راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، زیر ساخت تولید پایدار و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد به شمار می‌رود.

علیقلی ایمانی افزود: گلستان که اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی استوار بوده نیازمند ایجاد چنین زیرساختی برای پایداری تولید محصولات کشاورزی و ممانعت از خام فروشی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه زراعت گیاهان دارویی در گلستان ترویج داده می‌شود و ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گرگان می‌تواند یکی از پشتوانه‌های محکم برای بازاریابی در خارج از کشور و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد استان به دنبال داشته باشد.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی شامل زراعی و باغی، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، بیش از هزار واحد مرغداری با ظرفیت اسمی جوجه ریزی در هر دوره ۵۲ میلیون قطعه، بیش از ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار عرصه مرتعی دارد که از این ظرفیت در تولید دانه‌های روغنی، مرغ، توتون و خاویار، پنبه، گندم و خرمالو، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو، ماهیان خاویاری، جو و زیتون استفاده می‌شود.

اقتصاد اصلی گلستان برپایه کشاورزی استوار است و ۲۲۰ هزار بهره بردار این بخش در سال زراعی قبل، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید کردند که وجود زیرساخت‌هایی از جمله پایانه صادراتی محصولات کشاورزی می‌تواند ضمن جلوگیری از یکه تازی واسطه‌ها و دلالان در ارزان خریدن محصولات، رونق اقتصادی را برای استان به ارمغان بیاورد.

مطابق گزارش اتاق بازرگانی گرگان، بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی از این اتاق هستند. عمده فعالیت فعالان اقتصادی گلستان با کشورهای آسیای میانه با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا