مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در راستای حفاظت حداکثری از انفال، از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۴ پرونده کشف قاچاق چوب جنگلی و محصولات فرعی به حجم ۵۸.۶۶ متر مکعب در استان تشکیل شد.

حمید سلامتی اظهار کرد: طبق ماده ۴۸ و تبصره ۷ ماده سه، حمل چوب و هیزم و ذغال حاصل از درختان جنگلی بدون گرفتن پروانه حمل از سازمان‌ جنگلبانی ممنوع است.

وی یادآور شد: علاوه بر این، امسال ۱۹۱ پرونده برای تخریب و تصرف به ۱۰۸.۸ هکتار از اراضی جنگلی گلستان تشکیل شده و رسیدگی به این پرونده ها از طریق واحد حقوقی اداره کل در دست پیگیری برای رفع تصرف و خلع ید است.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز ۱۹ نفر در خصوص قطع درخت در گلستان دستگیر شده‌اند.

سلامتی گفت: نیروهای این اداره کل برای حفاظت این عرصه‌ها از وجود قاچاقچیان چوب جنگلی به صورت شبانه روزی در آماده باش بوده و هم استانی ها در صورت مشاهده تخلف در این زمینه موارد را به شماره تلفن ۱۵۰۴و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع برای رسیدگی گزارش کنند.

وی با تاکید بر حمایت بیشتر در اقدامات بازدارنده این اداره کل در خصوص قطع درخت و تخریب و تجاوز در عرصه های منابع طبیعی استان، یادآورشد: بستن راه‌های فرعی جنگلی، تقویت پاسگاه‌های ایست و بازرسی و کنترل محمولات جنگلی در ورودی و خروجی استان، تبادل همکاری با سازمان صمت با هماهنگی دستگاه‌های قضایی استان و فرمانداران در خصوص شناسایی و تعطیلی کارگاه‌های نجاری، دپوی چوب و کوره‌های ذغال غیرمجاز در سطح استان، تسریع در پیگیری پرونده‌های قضایی از سوی کارشناسان منابع طبیعی مربوط به قاچاقچیان چوب و قطع درختان جنگلی که آرای صادره له اداره، تمرکز و افزایش نیروی کیفی و امکانات در بیشتر مناطق جرم خیز به ویژه در شهرستان‌های غرب استان برای کاهش قاچاق چوب و محصولات جنگل، برگزاری کارگاه آموزشی مقابله با قاچاق محمولات جنگلی با حضور رابطین پلیس امنیت اقتصادی شهرستانی، برقراری گشت مستمر در عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق حساس به قاچاق محصولات اصلی (چوب آلات) و فرعی (ترافل ، ثعلب و چلم) از جمله راهکارهای موثر در مقابله و پیشگیری از قاچاق چوب جنگلی در استان است.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان واقع در شمال کشور افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا