رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان: ۸۶ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان سرشماری شدند که در مقایسه با ۱۵۶ هزار قطعه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد کاهش جمعیت را نشان می‌دهد.

هر ساله همزمان با سراسر جهان در کشور‌های عضو کنوانسیون رامسر و سایر معاهده‌های بین المللی مرتبط، کار سرشماری پرندگان مهاجر از ۱۱ دی ماه (اول ژانویه) در یک برنامه بیش از یک ماه انجام می‌شود و امسال هم این برنامه مطابق سال‌های قبل در دستورکار قرار گرفت.

او افزود: کارشناسان محیط زیست با حضور در ۲۳ زیستگاه مهم آبی گلستان از مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان به عنوان محل‌های اصلی حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی کار سرشماری را انجام دادند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: ۸۶ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان سرشماری شدند که در مقایسه با ۱۵۶ هزار قطعه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد کاهش جمعیت را نشان می‌دهد.

شکیبا بیان کرد: بیشترین جمعیت شمارش شده از پرندگان مهاجر مربوط به ساحل شرقی خزر است.

او مهمترین علت کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در گلستان را بالا بودن دمای هوا در مناطق سردسیر شمالی و کاهش سطح منابع آبی اعلام کرد و گفت: در نتیجه تداوم روند خشکسالی و تغییر شرایط جوی، روند کاهشی جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران در زیستگاه‌های آبی استان با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت و احتمال دارد تا چند سال آینده دیگر پرندگان رغبت برای فرود در این استان نداشته باشند.

مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب‌های گلستان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

انواع مرغابی‌ها، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند./باشگاه خبرنگاران جوان

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان