مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان با اشاره به افزایش جمعیت حشراتی با عنوان میدج نیش‌زن از خانواده سراتوپوگونیده، گفت: گردشگران هنگام بازدید از جاذبه‌های شمال گنبدکاووس از جمله بازارچه اینچه‌برون و تالاب‌ها مراقب نیش این حشرات باشند.

علی باقری اظهار کرد: بارندگی‌ چند ماه اخیر و بیشتر شدن رطوبت خاک باعث افزایش جمعیت این حشرات در تالاب‌ها و مرز اینچه‌برون شده است.

وی افزود: بارندگی‌ها علاوه بر جان دوباره بخشیدن به زیستگاه‌های آبی، زمینه رشد بهتر حشراتی از جمله میدج نیش زن را فراهم کرده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: گل و لای و خاک مرطوب مناطق باتلاقی و آب‌های راکدی که مواد گیاهی آن در حال فاسد شدن است از جمله محیط‌های مناسب برای تخم گذاری این حشره محسوب می‌شود.

باقری گفت: میدج نیش زن حشره‌ای سیاه رنگ در ابعاد یک تا سه میلی متر است که گزش دردناکی دارد و برخی مواقع به صورت دسته جمعی به انسان حمله می‌کند اما ناقل هیچ بیماری به انسان نیست و فقط در محل نیش حساسیت جزئی پوستی ایجاد می‌شود.

وی افزود: این حشرات به دلیل داشتن خرطوم کوتاه مناطق باز بدن از جمله صورت و دست‌ها را برای نیش زدن انتخاب می‌کنند لذا به مسافران، گردشگران و مردم محلی ساکن در این مناطق توصیه می‌شود از دور کننده حشرات و لباس‌های آستین بلند استفاده کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان بیان کرد: با گرم شدن هوا و خشک شدن آب‌های راکد احتمال می‌دهیم جمعیت این حشرات روند کاهشی پیدا کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا