مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس بابیان اینکه نیاز آب آشامیدنی ۶۵ هزار مشترک محلات شهری و ۱۰ روستای حومه این شهر در ماه‌های گرم سال ۸۹۵ لیتر بر ثانیه است گفت: هم اکنون با کمبود ۲۷۵ لیتر در ثانیه منابع آبی مواجه‌ایم.

حسین سعیدی‌راد اظهارداشت: مطابق بررسی‌های آماری هم اکنون میزان مصرف آب آشامیدنی مشترکان این مدیریت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته که ادامه این روند مشکلات جدی در تامین آب شرب و فشار آب در شبکه ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: باتوجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمای هوا از یک سو و نیز کمبود منابع آبی به سبب کم بارشی و خشکسالی‌های چند سال اخیر مشترکان باید نسبت به مصرف بهینه آب آشامیدنی اهتمام داشته باشند.

سعیدی‌راد اضافه کرد: رعایت برخی دستورالعمل‌های ساده می‌تواند کمک خوبی برای تامین آب پایدار جهت همه مشترکان و به عبور از معضل کم آبی در تابستان امسال باشد.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس ادامه داد: مشترکان نباید از آب آشامیدنی برای مصارف غیرضرور مانند شستشوی فرش، حیاط و خودرو استفاده کنند.

وی، باز نگذاشتن شیر آب هنگام مسواک زدن، وضو گرفتن، فاصله بین شستن بدن و سرشویی هنگام استحمام و باز کردن یخ مواد غذایی منحمد را از دیگر توصیه‌های خود برای مدیریت مصرف بهینه آب آشامیدنی برشمرد و گفت: مشترکان از آب آشامیدنی و به شیوه غرقابی برای آبیاری درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و گلها استفاده نکنند.

سعیدی راد، کنترل مرتب شیرآلات، اتصالات و شیلنگ‌ها به منظور جلوگیری از نشتی یا چکه کردن آنها را از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف آب آشامیدنی دانست و افزود: فرهنگ صحیح استفاده از منابع آب را باید به فرزندان خود نیز آموش دهیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا