معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان گلستان از آبگیری تالاب های بین المللی آلماگل، آجی گل و آلاگل در گلستان خبر داد.

وحید خیرآبادی گفت: با بارش‌های ابتدای مهرماه آب گیری مجموعه تالاب‌های بین المللی آلماگل و آجی گل در حال انجام است.

او افزود: در حال حاضر تالاب آلماگل بین ۷۰ تا ۷۵ درصد آب گیری شد.

خیرآبادی با اشاره به اینکه تالاب آجی گل کاسه شرقی آن حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد آب گیری شد، اظهار کرد: کاسه غربی این تالاب در حال آب گیری است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان گلستان با اشاره به اینکه حدود سه سال است حق آبه وارد تالاب آلاگل نشده بود، گفت: اکنون این تالاب حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هکتار آبگیری شد که امیدواریم حق آبه‌ای که از سمت رودخانه اترک وارد وارد می‌شود تداوم داشته باشد تا کسری که طی چند سال گذشته به خاطر خشکسالی‌ها به وجود آمده بود جبران شود.

او افزود: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و یا میدانی که داشتیم حوزه تالاب نومل گمیشان از مساحت ۲۰ هزار هکتاری اکنون سه هزار هکتار آن دارای آب است.

خیرآبادی با اشاره به اینکه خلیج گرگان در مهرماه از شرایط خوبی برخوردار نبوده است، ادامه داد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اکنون خلیج گرگان ۲۲ هزار هکتار دارای آب است که تقریباً نیمی از آن خشک شده است.

او افزود: لایروبی کانال تغذیه کننده خلیج گرگان ۹۷.۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم عملیات لایروبی تا پایان آبان ماه به اتمام برسد و با اختلاف ترازی که وجود دارد حدود ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر‌تر از آب در خلیج گرگان برگردد و بخش‌هایی از خلیج گرگان آب گیری شود تا تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر برقرار شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان