رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با اشاره به آغاز مرحله دوم مایه کوبی رایگان ۱۴۶ هزار راس دام‌ سبک و سنگین این شهرستان علیه تب برفکی، از دامداران شهرستان خواست برای اجرای به موقع این طرح همکاری بیشتری با تیم‌های دامپزشکی اعزامی به مناطق روستایی داشته باشند.

نادر گوگلانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب برفکی برای جلوگیری از شیوع این بیماری جزو سبد واکسن‌های بها دار قرار دارد اما برای کمک به جامعه روستاییان که اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند سال گذشته و امسال به صورت رایگان این طرح در کشور در حال اجراست.

وی جمعیت دام‌های موجود در گنبدکاووس را ۳۲۰ هزار راس گوسفند و بز و ۳۲ هزار راس گاو برشمرد و گفت: در مرحله نخست طرح مایه کوبی رایگان که حدود چهار ماه قبل در روستاهای شهرستان انجام شد ۱۶۰ هزار راس دام سبک و ۱۶ هزار راس دام سنگین مورد تزریق این واکسن قرار گرفتند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد: همچنین مرحله دوم طرح مایه کوبی ۱۶ هزار راس گاو و بیش از ۱۳۰ هزار راس گوسفند و بز با استفاده از توان پنج تیم بخش خصوصی به مدت ۴۰ روز آغاز شد.

گوگلانی افزود: اولویت اجرای طرح مایه کوبی دام‌ها علیه تب برفکی، مناطق پرخطر با جمعیت بالای دامی، روستاهای در مجاورت میدان دام و کشتارگاه و روستاهای نوار مرزی است و با توجه به قرارگیری در فصل زایش گوسفندان، اجرای این طرح باعث ارتقای بیشتر ایمنی جمعیت دامی می‌شود.

وی اظهارداشت: هماهنگی با بخشداری‌ها، فرمانداری، ادارات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی که دامداران را تحت پوشش دارند برای اجرای این طرح انجام شده و از دامداران هم می‌خواهیم با تیم‌های اعزامی از دامپزشکی به روستاها در زمان اعلامی برای مایه‌کوبی همکاری بیشتری داشته باشند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: تیم‌های دامپزشکی علاوه بر انجام مایه‌کوبی، آموزش‌های لازم در رابطه با نحوه بروز و انتقال بیماری تب برفکی و راه‌های پیشگیری از آن را به روستاییان ارائه می‌دهند.

تب برفکی یک بیماری عفونی و واگیردار دامی است و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است که با واکسیناسیون به موقع می‌توان از شیوع و بروز آن در دام‌ها جلوگیری کرد.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا