مدیر حج و زیارت گلستان گفت: از ابتدای هفته جاری ظرفیت کاروان‌های این استان برای زائرین حج تمتع سال جاری تکمیل شده است.

سیدعلی میرقاسم‌پور امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس سهمیه داده شده از سوی سازمان مرکزی به گلستان، امسال ۲ هزار و ۸۵۰ نفر از دارندگان فیش‌های حج تمتع، اقدام به نام‌نویسی برای اعزام به این سفر معنوی کردند.

وی بیان کرد: در کنار این تعداد زائر حدود ۱۰۰ نفر از عوامل کاروانی شامل مدیر، معاون، روحانی و مامور پذیرایی کاروان نیز از گلستان اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: این تعداد زائر در قالب ۲۰ کاروان، شامل ۱۴ کاروان اهل سنت و ۶ کاروان اهل تشیع با ۱۰ پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر از فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان اعزام می‌شوند.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: از آنجایی که تمامی زائران گلستانی مدینه بعد (مدینه دوم) هستند، براساس هماهنگی‌های انجام شده، اولین پرواز در ۲۶ خرداد ماه و آخرین پرواز اول تیر ماه سال جاری به مقصد جده خواهد بود.

میرقاسم‌پور افزود: براساس برآوردهای انجام شده، کمترین و بیشترین هزینه سفر امسال زائران گلستانی در حج تمتع به ترتیب، یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال (۱۱۵ میلیون تومان) و نیز یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (۱۲۵ میلیون تومان) است.

وی ادامه داد: زائران گلستانی تاکنون حدود ۸۰ درصد مراحل ثبت‌نام شامل رزرو، ثبت‌نام، قطعی کردن ثبت‌نام، انجام معاینان پزشکی و واریز هزینه‌های این سفر معنوی را طی کردند.

وی تصریح کرد: عمده برنامه‌های مانده این زائران، شرکت در کلاس‌های آموزشی همچون آشنایی با شرایط و ضوابط اجرایی، آموزش اعمال و مناسک حج تمتع است که باید در ۱۲ جلسه با حضور مدیر و روحانی کاروان برگزار شود.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: از آنجایی که زائران براساس قوانین کشور عربستان باید یکی از دُزهای واکسن‌های کرونا مورد تایید کشور میزبان (سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک) را زده باشند، بررسی‌ها نشان می‌دهد، همه زائران گلستانی این کار را انجام شده و تنها تزریق واکسن «منژیت» مانده که اکنون هلال احمر استان در حال تهیه این واکسن به تعداد مورد نیاز است.

میرقاسم‌پور اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور مقصد، از زائران می‌خواهیم که خود را برای این شرایط آب و هوایی به لحاظ جسمی و روحی آماده کنند و با توجه به شرایط مذکور که دمای هوا بین ۴۵ تا ۵۰ درجه خواهد بود، نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و گروهی اهتمام جدی داشته باشند و از قرار گرفتن در زیر آفتاب با دمای بالای ۵۰ درجه به شدت خودداری کنند.

وی یادآور شد: در بحث سوغات که دغدغه اصلی سازمان مرکزی و بعثه مقام معظم رهبری است، از زائران تقاضا داریم خود این مساله را مدیریت کنند و از این فرصت معنوی که ممکن است در طول عمر یک بار برای هر فرد محیا شود، استفاده بهینه و لازم را کنند.

وی بیان کرد: با توجه به گران بودن ارز و کالا در کشور عربستان و نیز در راستای حمایت از تولید و کالاهای داخلی، فروشگاه‌های نشر مشعر در کشور و گلستان، تمامی لوازم مورد نیاز این سفر و نیز سوغات مورد نظر را دارا بوده و زائران می‌توانند، نیازهای خود را از این فروشگاه‌ها برطرف کنند.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: زائران باید نسبت به تهیه سوغات و آب زمزم مراعات لازم را داشته باشند و از داشتن افزایش بار به شدت خودداری کنند، تا در فرودگاه جده در مسیر بازگشت دچار مشکل نشوند.

میرقاسم‌پور تصریح کرد: با توجه به این که در میان زائران امسال، جاماندگان سال ۱۳۹۹ نیز هستند که بیشتر آنان بیش از ۶۵ سال سن دارند، از زائران جوان‌تر انتظار داریم به کهنسالان و مدیران کاروان‌ها کمک کنند.

وی افزود: به منظور دسترسی بهتر زائران به سوغات از قبیل سجاده و روسری، با ۲ شرکت تولیدی در استان (سجاده‌بافی آق‌قلا و روسری بافی گنبدکاووس) هماهنگی شده تا در این ایام تولیدات بیشتری داشته باشند و به منظور خرید راحت زائرین آن را در اختیار فروشگاه‌های نشر مشعر قرار دهند.

وی یادآور شد: قیمت تمام شده این اقلام در فروشگاه مورد نظر حداقل نصف قیمت بازار مدینه است.

مدیر حج و زیارت گلستان گفت: همچنین به منظور تسریع در امورات فرودگاهی و گم نشدن ساک‌ها و چمدان‌های زائرین، به مدیران کاروان‌ها ابلاغ شده تا زائران خود را به تهیه متحدالشکل این اقلام ترغیب کنند.

میرقاسمپور افزود: این ساک‌ها و چمدان‌ها در واقع دارای استاندارد فرودگاهی بوده و روند جابجایی در میان بار سه میلیون و ۵۰۰ هزار زائر را تسهیل می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا