مدیرکل امور مالیاتی استان گلستان از شناسایی ۴۲ هزار مؤدی مالیاتی جدید در ۶ ماهه نخست امسال در استان خبر داد.

قربان حاجی‌مشهدی امروز دوشنبه ۲۵ مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال درآمدهای مالیاتی استان گلستان تحقق ۱۰۹ درصدی داشت و براساس منابع مالیاتی مختلف از مجموع ۹۲۱ میلیارد تومان سهمیه اختصاص یافته به استان، ۹۹۹ میلیارد تومان(یک همت) آن تحقق یافته است.

تحقق ۱۰۹ درصدی درآمدهای مالیاتی گلستان

وی ادامه داد: از تحقق ۱۰۹ درصدی درآمدهای مالیاتی گلستان، تقریباً ۱۱۲ درصد تحقق در مالیات‌های مستقیم و ۱۰۱ درصد مالیات در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده رخ داده، همچنین اشخاص حقوقی بیشترین رشد مالیاتی را داشتند و مالیات بر اشخاص حقوقی غیردولتی به رشد ۱۷۱ درصد رسیده و مالیات نقل‌وانتقال سهام و مالیات بر ارث با رشد ۴۰ درصدی کمترین رشد مالیاتی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان تأکید کرد: همچنین در بخش ارزش‌افزوده مالیات سیگار با افزایش ۳۶۵ درصدی و با بیشترین رشد همراه بود و در بخش مالیات نقل‌وانتقال اتومبیل نیز ۱۸۰ درصد و در بخش مالیات سایر کالا و خدمات نیز ۹۵ درصد تحقق درآمد مالیاتی در گلستان انجام شده است.

حاجی‌مشهدی به تحقق ۱۰۹ درصدی درآمد مالیاتی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به سهمیه امور مالیاتی اشاره کرد و توضیح داد: در این بخش نسبت به مدت مشابه نیز تقریباً رشد ۶۰ درصدی داشتیم و در حالی که درآمدهای مالیاتی استان گلستان در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۶۲۷ میلیارد تومان بوده امسال به یک هزار میلیارد تومان(تقریباً یک همت) رسیده است.

وی شناسایی برخی منابع جدید مالیاتی و برخی از مؤدیان فاقد پرونده را از دلایل رشد درآمدهای مالیاتی گلستان طی سال جاری برشمرد و یادآور شد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۲ هزار مؤدی جدید مالیاتی در گلستان شناسایی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان متذکر شد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۱۱۰ میلیارد تومان عوارض ارزش‌افزوده به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها عشایر و روستاهای فاقد دهیاری گلستان توزیع شده که این میزان در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۵۱ میلیارد تومان بوده و با تداوم این روند تحقق ۱۰۰ درصدی را تجربه خواهیم کرد، همچنین درحالی‌که در ۶ ماهه نخست سال گذشته، ۴۰ میلیارد تومان عوارض ارزش‌افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های گلستان توزیع شده بود این میزان تنها در ماه گذشته به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

شهرداری‌ها در وصول عوارض امور مالیاتی را تنها می‌گذارند

حاجی‌مشهدی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها در وصول عوارض ارزش‌افزوده اداره کل امور مالیاتی را تنها می‌گذارند و هیچ کمکی در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی مالیاتی نمی‌کنند، تصریح کرد: شهرداری‌ها باید در خصوص هزینه کرد عوارض ارزش‌افزوده به مردم اطلاع‌رسانی کنند، برای نمونه درحالی‌که گنبدکاووس پس از گرگان بیشترین عوارض را دریافت می‌کند اما شهرداری این شهر به‌نوعی مقابل اداره کل امور مالیاتی است و گاهی اوقات از این سازمان شکایت می‌کند که چرا چنین پرونده‌ مالیاتی را پیگیری نمی‌کنیم اما در مقابل برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عوارض ارزش‌افزوده در بین مردم اقدام مؤثری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما از شهرداران جز فرهنگ‌سازی مالیاتی درخواست دیگری داریم و باید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی از محل وصولی ارزش‌افزوده به مردم در دستور کار شهرداران باشد تا اعتماد آنها برای پرداخت مالیات افزایش یابد.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی گلستان، در ۶ ماهه نخست امسال دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دهیاری‌های تابعه شهرستان آزادشهر، ۴۷۰ میلیون تومان در شهرداری نگین شهر، ۱۷۰ میلیون تومان در شهرداری نوده خاندوز، بیش از ۲۰ میلیارد تومان در شهر گرگان، ۴۳۰ میلیون تومان در شهر جلین، ۴۴۰ میلیون تومان در شهر سرخنکلاته، ۳۹۰ میلیون تومان در شهر قرق و دهیاری‌های تابعه شهرستان گرگان ۶ میلیارد و  ۲۰۰ میلیون تومان توزیع عوارض انجام شده است.

حاجی‌مشهدی با بیان اینکه بیشترین عوارض توزیع‌شده بین شهرداری‌ها مربوط به شهر گرگان است و امسال حدود ۲۸ میلیارد  تومان عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این شهرستان توزیع شده است، یادآور شد: این میزان در شهرستان آزادشهر ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در شهرداری آزادشهر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا