معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: ۱۴ هزار دلار محصولات سوزن‌دوزی ترکمن در سه سال اخیر از استان به شکل چمدانی صادر شده است.

مریم حاجی‌ابراهیمی در مراسم اختتامیه نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سه روزه سوزن‌دوزی ترکمن به میزبانی گنبدکاووس اظهارکرد: در زمینه رودوزی‌های سنتی به طور کلی نزدیک به چهار هزار هنرمند در استان داریم که حدود سه هزار نفر از آنان در رشته سوزن‌دوزی ترکمن فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت هنرمندان در ۲۵ رشته سوزن‌دوزی در گلستان، افزود: رودوزی‌های سنتی و نساجی اصلی‌ترین رشته هنری در تمام شهرستان‌های استان محسوب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: روستای «تنگلی» شهرستان مرزی گنبدکاووس سال ۱۳۹۹ به عنوان روستای سوزن‌دوزی ترکمن به ثبت ملی رسید و سال ۱۴۰۱ هم در چهارمین روز از هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش هنر سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) به‌ عنوان بیستمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با ترکمنستان به ثبت جهانی رسید.

حاجی ابراهیمی بیان کرد: بیشترین فعالیت سوزن‌دوزی ترکمن مربوط به شهرستان‌های ترکمن‌نشین استان با محوریت گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان است.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس هم در این مراسم با تاکید بر اهمیت مهارت‌آموزی به ویژه در رشته‌های هنری، گفت: امروزه باید جوانان خود را در حوزه مهارت‌آموزی توانمند کنیم به این معنی که در کنار تحصیلات دانشگاهی یک رشته مهارتی مانند سوزن‌دوزی ترکمن را یاد بگیرند.

یحیی عباسی افزود: خیلی از معضلات در حوزه اجتماعی به بیکاری و نداشتن مهارت برمی‌گردد و راه برون رفت از چالش بیکاری مهارت‌آموزی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است چرا که مدرک آن ارزش بین‌المللی دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به پیشینه تاریخی غنی گنبدکاووس و فعالیت خیلی از خانواده‌ها در حوزه صنایع دستی می‌توان با حضور در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و دریافت مدرک زمینه توسعه فعالیت و اشتغال‌آفرینی بیشتر را فراهم کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس هم سرزمین جرجان را زادگاه مشاهیر بزرگ ایران و جهان دانست و گفت: رشد و پیشرفت هر کشوری مرهون وجود نیروهای انسانی مهار و دانشمندان آن دیار است لذا به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنیم در زمینه هر دانش آموز یک مهارت بیشتر کار کنند.

علیرضا گرایلی افزود: همه مهارت‌های محلی و سنتی باید نظام‌مند و دانشگاهی شود و مراکز آموزش عالی باید روش‌ آموزشی حافظه محور را به سمت مساله محور سوق دهند که نمونه آن برپایی کارگاه سه روزه سوزن‌دوزی ترکمن با دعوت از هنرمندان استان‌های مختلف کشور به میزبانی این دانشگاه است.

وی از مسوولان خواست در رابطه با معرفی بهتر برند سوزن‌دوزی ترکمن به جهان و بازاریابی از هنرمندان بیش از بیش حمایت داشته باشند.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر هم از همراهی تمام نهادها و ادارات استان گلستان برای برپایی این همایش سه روزه آموزشی قدردانی کرد و گفت: امسال برای نخستین بار نوآوری‌هایی در جشنواره مد و لباس اتفاق افتاده که این نوآوری‌ها بسیار مرتبط با عزیزانی است که توانسته‌اند مهارت‌های مختلفی از جمله در رشته رودوزی‌ها داشته باشند.

علیرضا بابایی افزود: جایزه‌های ویژه‌ای در حوزه طاووس سیمین و طاووس بلورین جشنواره مد و لباس فجر برای طراحی الگو و پارچه در نظر گرفته شده است و همگی را دعوت می‌کنم که حتما آیین‌نامه جشنواره را مطالعه کنند.

وی اظهارکرد: در هفته پیشرو بیانیه فراخوان جشنواره منتشر می‌شود و همگی حاضران در مراسم امشب می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند چرا که امسال جشنواره تلاش کرده مهارت‌ها، رودوزی‌ها و تزئینات پارچه با برندها همراه باشند.

وی گفت: تنها زبانی که می‌توان با دنیا بدون هیچ مناقشه‌ای صحبت کرد زبان هنر، مهارت، فرهنگ و تمدن است لذا در کارگروه مد و لباس بر خود وظیفه می‌دانیم برپایی آموزش‌هایی مانند کارگاه سوزن‌دوزی ترکمن رونق بیشتری گیرد.

به گزارش ایرنا، سوزن‌دوزی به سبک ترکمنی یک هنر کاربردی، تزئینی و ذهنی است که توسط هنرمندان بر روی پارچه‌های ابریشم یا پشم با نخ‌های طبیعی ابریشم، پنبه یا نخ مصنوعی مانند اکریلیک نقش می‌بندد.

هنرمند طرح و نقش را در ذهن خود از شکل حیوانات، عناصر موجود در طبیعت اطراف خود، ادوات و ابزار جنگی و باورهای مردم‌شان الهام گرفته و سپس طرح‌های زیبا و در عین حال ساده آنها را بر روی پارچه پیاده می‌کند که هر یک از این نقش‌ها علاوه بر نماد و نشانه‌ای جداگانه، جنبه تزئینی نیز دارد و هر یک از طایفه‌های مختلف ترکمن معمولاً از روش خاص خود در رودوزی‌ها استفاده می‌کنند.

هنر سوزن‌دوزی ترکمن بیشتر در استان‌های خراسان شمالی و گلستان به ویژه در گنبدکاووس، بندرترکمن، آق‌قلا، کلاله، گمیشان، مراوه‌تپه و روستاهای اطراف آن رواج داشته و در عین حال هنری شناخته شده در سطح کشور است.

به گزارش ایرنا، نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سه روزه سوزن‌دوزی ترکمن که با حضور ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و هنرمندان متخصص این رشته از سراسر ایران از روز دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس آغاز به‌کار کرد چهارشنبه شب به کار خود پایان داد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا