مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: پایانه مرزی اینچه‌برون در همسایگی مرز خشکی با کشور ترکمنستان ظرفست مهم تبادل اقتصادی با آسیای میانه است که فعالیت آن از آبان ماه سال قبل با تقویت دیپلماسی دولت سیزدهم دوباره رونق گرفت.

عادل مصدقی در نشست قرارگاه خبری شهید همدانی ویژه هفته دولت استانداری گلستان افزود: حمایت دولت سیزدهم و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور ترکمنستان سبب شد روزانه ۱۴۰ کامیون ترانزیت بار از این پایانه جابجا شود.

وی همچنین از طرح جامع پایانه مرزی اینچه برون خبر داد و گفت: در این طرح قرار است در برنامه‌ای کوتاه مدت، کار بازسازی و نوسازی وضعیت موجود امکانات این پایانه مرزی، انجام شود.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

رشد ۲ برابری بهسازی آسفالت راه روستایی در گلستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: بهسازی و روکش آسفالت  راه های روستایی این استان در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل، ۲ برابر رشد داشته است.

به گفته وی، تاکنون توسط دولت سیزدهم ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی در ۲۰ روستای استان گلستان بهسازی و روکش آسفالت شده است.

مصدقی،  رشد سه برابری در ارتقا و ساخت دوبرگردان های ایمن، تلاش برای بهره برداری طرح های راکد راهداری از جمله تقاطع غیرهمسطح فاضل آباد در شهرستان علی آبادکتول با ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار ، هوشمندسازی با افزایش دوربین های نظارتی در محورهای ارتباطی، ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌های ارتباطی را از جمله فعالیت های این اداره کل در ۲ سال اخیر برشمرد.

وی از ابلاغ ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای اجرای طرح‌های راهداری در استان در چهار ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: تاکنون ۵۰ درصد از این اعتبار  برای اجرای طرح‌های راهداری استان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار استانی هم برای طرح‌های راهداری استان ابلاغ شده که در مرحله موافقت نامه آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا