مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: این اداره کل با پایش و اجرای طرح‌های پیشگیری، استانی عاری از بیماری تب برفکی در جمعیت دام است.

علی کاووسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با توجه به گزارش اخیر مشاهده بیماری تب برفکی در کشور عراق، گلستان همراه با سایر نقاط کشور، گروه‌های واکنش سریع خود را در محل‌های پرخطر به آماده باش در آورده است.

وی گفت: اکنون گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی در شهرستان‌های تابعه استان طرح «پایش تب برفکی دام» را با جدیت از جمله مناطق روستایی، میدان‌های فروش دام و مبادی ورودی و خروجی استان انجام می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر اطلاع‌رسانی توسط این اداره کل به دستگاه‌های مرتبط، دهیاران و دامداران در استان برای آمادگی و پیشگیری از شیوع تب برفکی انجام شده است.

به گفته وی این اداره کل عملیات مایه‌کوبی دام‌های استان را علیه تب برفکی در سال جاری طی ۲ نوبت انجام داده است.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار همراه با علائمی، چون تب، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، زخم دهانی، زخم در سم و پستان است.

این بیماری می‌تواند با انتقال دام‌های بیمار به مناطق عاری از بیماری و یا تماس دام بیمار با دام‌های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده اند جمعیت دام‌های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان چهار میلیون و ۲۰۰ واحد دامی وجود دارد که حدود ۷۰ هزار آن در حوزه دامپروری مشغول فعالیت هستند.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، حدود ۴۷ درصد آن روستایی بوده و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا