رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ هزار تن تخم‌مرغ، ۹۲۵ تن خوراک آماده آبزیان و ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ قطعه پولت تخم‌گذار با نظارت بهداشتی دامپزشکی از این شهرستان صادر شد.

نادر گوگلانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ترکمنستان، افغانستان و عراق را عمده کشورهای مقصد محصولات صادراتی گنبدکاووس اعلام کرد و افزود: یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی نظارت بهداشتی بر هرگونه صادرات و واردات دام، طیور و فرآورده‌های خام دامی است.

وی افزود: همچنین در ۱۰ ماهه گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۰۹ نوبت عملیات مایه‌کوبی انواع دام سبک و سنگین توسط کارشناسان دامپزشکی در مناطق شهری و روستایی شهرستان مرزی گنبدکاووس انجام شد.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس، انجام عملیات سمپاشی بدن دام برای ۱۰۰ هزار و ۶۷۳ راس در کنار سمپاشی ۱۵۲ هزار متر مربع جایگاه دامی با هدف ارتقای سلامت آنها در کنار نظارت بهداشتی بر کشتار ۷۲ هزار و ۸۰۸ راس دام را از دیگر اقدامات اجرایی در این مدت برشمرد.

گوگلانی نظارت بهداشتی بر جوجه ریزی بیش از ۲۵ میلیون قطعه در کنار توزیع واکسن‌های طیور را از دیگر اقدامات دامپزشکی گنبدکاووس دانست و گفت: همچنین ۳۵ هزار و ۱۲۸ فقره گواهی بهداشتی حمل دام و فرآورده‌های خام دامی صادر شده است.

وی با مهم دانستن نقش کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی بر روی سلامت انسان، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۲۹۴ مورد بازدید از این مرکز در شهرستان انجام و سه هزار و ۴۰۶ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی معدوم شد.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: ۴۲ نفر در رابطه با تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در این شهرستان به مراجع قضایی معرفی شدند.

گوگلانی از اجرای اردوی جهادی در روستای بیشک‌تپه بخش داشلی‌برون گنبدکاووس به مناست دهه فجر خبر داد و بیان کرد: این اردوی جهادی با هدف واکسیناسیون دام، سمپاشی جایگاه دام، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران و ویزیت رایگان دام انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در این دهه مرکز مایه‌کوبی و شرکت پخش دارو و واکسن دام در گنبدکاووس افتتاح خواهد شد.

وجود ۱۸۱ واحد مرغداری با ظرفیت تولید سالانه ۶۶ هزار تن گوشت و ۱۱ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۳۱۰ هزار قطعه و نگهداری حدود ۲۵ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) و ۳۰۰ هزار راس گوسفند از شاخص‌ترین ظرفیت‌های گنبدکاووس در حوزه دام و طیور است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا