رئیس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بخشی از نهال موردنیاز هفت استان شامل گونه‌های جنگلی، فضای سبز و زراعت چوب در نخستین سال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از گلستان تامین می‌شود.

علی‌اصغر نیکویی اظهار کرد: خراسان شمالی، اصفهان، خراسان جنوبی، همدان، یزد، خراسان شمالی و فارس، استان‌هایی هستند که درخواست خود را به این اداره کل برای تامین نهال اعلام کرده‌اند.

وی یادآور شد: سهمیه استان گلستان برای تولید نهال در نخستین سال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۹ میلیون و ۶۴۰ هزار اصله شامل گونه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز، زراعت چوب و مرتعی است که از این تعداد ۶ میلیون اصله در چهار نهالستان دولتی شامل ” قرق گرگان، تاویر علی آبادکتول، سوسرای آزادشهر و قپان کلاله” و بقیه با استفاده از ظرفیت نهالستان‌های بخش خصوصی موجود در استان تولید می‌شود.

به گفته وی از این سهمیه در نظرگرفته شده برای گلستان، تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال بوته‌ مرتعی است که در نهالستان‌های مرتعی «چپرقویمه» گنبدکاووس و آق قلا صورت می‌گیرد.

نیکویی بیان کرد: تولید «بلوط، داغداغان، افرا، انجیلی و زبان گنجشک» به عنوان گونه‌های جنگلی و «سنجد تلخ، سرو نقره ای، سرو خمره‌ای و سرو شیراز» به عنوان گونه‌های فضای سبز و «اُکالیپتوس و صنوبر» به عنوان گونه‌های زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: نهالستان‌های استان گلستان ظرفیت تولید نهال در هر سه بخش احیا و غنی سازی عرصه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب و مرتعی را دارند و کار تولید نهال هم در نهالستان‌های استان آغاز شده است.

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآور شد: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از یک سند پشتیبان برخوردار بوده و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته است.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا