معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: وضعیت نامناسب خلیچ گرگان و تشدید خشک شدن آن، خشکسالی و کمبود آب و تهدید جنگل‌ها و مراتع، لایروبی‌نشدن رودخانه‌ها و پساب کارخانه‌ها، از جمله مهمترین مشکلات زیست محیطی استان است که حل آن در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد.

سیدمهدی مهیایی روز سه‌شنبه در نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در پارک ملی گلستان اظهارکرد: برای کمک به بهبود وضعیت خلیج گرگان ستاد ملی تالاب‌ها در سال ۱۳۹۹ مصوبه‌ای را گذرانده بود که اجرایی نشد و در نهایت با سفر رییس جمهور به استان توانستیم مصوبه خوبی در این موضوع بگیریم.

وی افزود: یکی از کانال‌های اصلی خلیج گرگان که ارتباط بین خلیج و دریا را برقرار می‌کند با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد و با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست.

معاون استاندار گلستان با تاکید بر اینکه اگر خلیج گرگان خشک شود با پدیده ریزگردها مواجه خواهیم شد، ابراز امیدواری کرد: اقدامات تکمیلی برای احیای خلیج گرگان در سفر دور دوم رییس جمهور به استان انجام شود و پمپاژ آب از دریا به خلیج و همچنین حقابه‌های رودخانه‌های قره سو و نکارود حل شود.

مهیایی استفاده از ظرفیت دانشگاهی در تعیین نیاز آبی خلیج و اجرای طرح‌های جامع پایش کمی و کیفی آب و ارزیابی اثرات کیفیت آب را از مهمترین اقدامات در حال پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست دانست و گفت: در کنار همه این اقدامات، در حوزه‌های دیگر زیست محیطی برنامه‌هایی در حال اجراست که از جمله آن می‌توان به کاشت درخت اشاره کرد.

وی با اشاره به کاشت یک میلیارد درخت ظرف مدت چهار سال در کل کشور که سهمیه سالانه آن ۲۵۰ میلیون درخت است، افزود: سهمیه استان گلستان از این طرح سالانه ۲۰۰ هزار اصله درخت است که با برگزاری نشست‌های مختلف تلاش داریم با کاشت این درختان بخشی از مشکلات زیست محیطی را برطرف کنیم.

معاون استاندار گلستان بیان کرد: اجرای طرح‌ها آبخیزداری و آبخوانداری برای جلوگیری از فرسایش خاک سال گذشته توسط وزیر کشور ابلاغ شد و گلستان هم اجرای طرح مدیریت جامع را با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط مانند منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی آغاز کرد.

مهیایی ادامه داد: پروژه‌های مرتبط با این دستگاه‌ها با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان احصا شده که بعد از برگزاری جلسه نهایی به وزارت کشور برای تامین اعتبار اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گلستان به لحاظ ظرفیت‌ها جزو ۱۰ استان برتر کشور شناخته می‌شود، گفت: از جمله این ظرفیت‌ها حوزه گردشگری است که امیدواریم با رعایت تمام مباحث زیست محیطی بتوانیم از آن استفاده بهینه را داشته باشیم.

معاون استاندار گلستان افزود: همچنین تعهداتی انجام نشده اداره کل راه و شهرسازی استان و وزارت مرتبط در نصب گاردریل برای حفاظت از حیات وحش پارک ملی در سفر پیش‌روی کمیسیون عمران مجلس به استان مطرح خواهد شد.

نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت با حضور حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اساتید دانشگاهی در محل پارک ملی گلستان آغاز به‌کار کرد.

در این همایش که امروز سه شنبه آغاز شده و تا چهارم خردادماه ادامه دارد، سخنرانان و شرکت کنندگان در ۱۰ محور سخنرانی یا قرائت مقاله خواهند داشت.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا