رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر پارسال تاکنون) در مجموع ۵۰.۵ میلی‌متر باران در این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه‌بیابانی بارید که ۲۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

منصور فرشاد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: میزان بارش باران در مدت اشاره شده همچنین در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۲۵ ساله در گنبدکاووس هم ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون در مناطق شمالی گنبدکاووس (بخش داشلی‌برون) به عنوان یکی از مناطق کم باران شهرستان ۳۵.۹ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال قبل ۱۲۷ درصد بیشتر اما در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۲ درصد کمتر بوده است.

فرشاد به حجم بارش‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته در گنبدکاووس نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت از ۵.۴ تا ۱۲ میلی‌متر باران در این شهرستان بارید که بیشترین آن مربوط به روستای مرزی «آی‌تمر» و کمترین آن در شهر گنبدکاووس بود.

به گفته رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس، حجم بارش طی ۲۴ ساعت گذشته در برخی نقاط این شهرستان از جمله «کُرند» ۱۰، «ایمر ملاساری» ۱۱، «اینچه‌برون» ۱۰.۳، «کلیجه» ۸.۳، «قره‌ماخر» ۹.۷، «دولت نظر» ۱۰.۵، «داشلی برون» ۸.۱ و «قره کسلخه» ۵.۵ میلی‌متر بوده است.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و با داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم در تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان به شمار می‌رود.

مطابق داده‌های آماری متولیان جهادکشاورزی حدود ۷۰ درصد اراضی زراعی گنبدکاووس «دیم» است و نزولات آسمانی نقش مهمی در رونق یا کم رونقی زراعت در این شهرستان که هم اکنون موسم کشت سه محصول استراتژیک «گندم، جو و دانه روغنی کلزا» در آن است، دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا