بیست و یکمین نمایشگاه تخصصی دام و طیور، شیلات و آبزیان، دهمین نمایشگاه بذر، کود و سم و نهاده‌های کشاورزی و ششمین نمایشگاه ادوات باغبانی، گلخانه و ماشین‌ها و صنایع وابسته به آن شامگاه سه‌شنبه با حضور مسوولان استانی و جمعی از فعالان کشاورزی در گرگان آغاز به کار کرد.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان در آیین آغاز به کار همزمان ۳ رویداد نمایشگاه بخش کشاورزی، گفت: صنعت طیور گلستان یکی از افتخارات بخش کشاورزی استان است و تولید کنندگان آن از معتبرترین شرکت‌های تولیدی در کشور و موثر در امنیت غذایی هستند.

محمدعلی برزعلی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پرورش دام و طیور استان با هدف افزایش تولید بسیار مهم است.

وی یادآور شد: پیشرو بودن گلستان در حوزه دام و طیور به دلیل وجود صنایع تبدیلی و خوراکی در استان است.

وی ایجاد شهرک‌های تولید بذر و راه‌اندازی و حمایت از واحدهای کوچک مقیاس را از دیگر اهداف جهاد کشاورزی استان گلستان برشمرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی گلستان نیز در حاشبه این آیین گفت: ۶۰ شرکت تولیدی و صنعتی مرتبط با کشاورزی از ۱۰ استان کشور برای برپایی این نمایشگاه تخصصی شرکت دارند.

مهرداد یزدی افزود: شرکت‌های تولیدی و صنعتی در این ۳ رویداد نمایشگاه تخصصی کشاورزی استان شامل ۳۲ شرکت در حوزه دام و طیور و بقیه در حوزه ادوات کشاورزی و گلخانه و از قم، گلستان، مازندران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان شمالی، تهران و اصفهان هستند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها محصولات خود را بیشتر در ۳ هزار و ۲۲۰ مترمربع فضای سرپوشیده به نمایش گذاشته‌اند.

به گفته وی در حاشیه برپایی این نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی توسط شرکت‌ها و دستگاه‌های مرتبط علاقمند با حضور بهره‌برداران و متخصصان برگزار خواهد شد.

وی ایجاد فرصت برای برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های توانمند، آشنایی با دستاوردهای تخصصی بخش کشاورزی، ارزیابی صنعت دام و طیور و باغبانی، ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های مرتبط را از جمله اهداف مهم برگزاری همزمان ۳ رویداد نمایشگاهی تخصصی کشاورزی در گلستان برشمرد.

یزدی افزود: نمایشگاه مزبور به مدت ۴ روز کاری هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ شب، برای بازدید علاقمندان بخش کشاورزی دایر است.

نمایشگاه بین المللی استان گلستان کیلومتر ۵ جاده گرگان – آق قلا قرار دارد.

بر اساس داده‌های جهاد کشاورزی گلستان، این استان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه هفتم کشوری را دارد که مبین نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و وسعتی افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع علاوه بر ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون ۳۳ هزار هکتار باغ، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، ۱۲۰ کیلومتر اراضی ساحلی، سه میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دامی و برخوردار از بیش یک هزار واحد مرغداری و ۳۶۱ واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت اسمی فرآوری سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا