وزش باد شدید شب گذشته در گلستان علاوه بر واردکردن خسارت به زیرساخت‌های شبکه توزیع برق، موجب قطعی چند ساعته برق، پارگی سیم‌ و کابل‌های برق و همچنین شکسته‌شدن تعدادی درخت شد.

طبق اعلام هواشناسی گلستان، بیشترین سرعت وزش باد شب گذشته استان مربوط به کلاله با ۱۰۶ و سپس بندرترکمن با ۹۲ کیلومتر بر ساعت بود.

از ساعات پایانی شامگاه شنبه و با ورود سامانه ناپایدار جوی به گلستان وزش تندباد در مناطق غربی گلستان آغاز شد و سپس این پدیده به همه مناطق استان گسترش یافت.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شرکت توزیع نیروی برق گلستان گفت: در پی وقوع طوفان و وزش باد در شب گذشته، برق مناطق مختلف این استان در مجموع به مدت ۲ و ۵۷ دقیقه با خاموشی همراه شد.

رحمت قره‌خانی اظهار کرد: این طوفان و باد شدید از ساعت ۲۳ و ۳۶ دقیقه شب گذشته آغاز شد و در ساعت یک و ۲۵ دقیقه بامداد به پایان رسید که در پی وقوع آن ۳۴ مورد فیدرهای فشار متوسط در استان با قطعی مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: در پی این قطعی و مدت زمان جمع کل خاموشی‌های مناطق، ۴۰.۷ مگاوات ساعت انرژی توزیع نشد.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شرکت توزیع نیروی برق گلستان گفت: با تلاش ماموران برق در ساعت ۲ و ۳۳ دقیقه بامداد خاموشی ها پایان یافت و در حال حاضر نیز شبکه پایدار است.

وی یادآور شد: همچنین براثر این وزش باد و طوفان ۲ مورد پارگی سیم و شکستن یک مورد تیر پایه فلزی در گرگان، در بندرترکمن و رامیان هم یک مورد شکسته‌شدن تیر فشار ضعیف و در گنبدکاووس یک مورد شکستگی تیر فشار متوسط گزارش شد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: باتوجه به اقدامات انجام شده پس از قطع برق در پی وقوع وزش باد شدید شب گذشته، اکنون هیچ قطع برق و یا آب در مناطق مسکونی استان نداریم.

نعمت‌الله حاجی‌زاده اظهار کرد: ممکن است برق برخی چاه‌های کشاورزی قطع باشد که برطرف کردن این قبیل مشکلات در اولویت دوم شرکت توزیع برق استان قرار دارد.

وی بیان کرد: در ارزیابی‌های اولیه چندین مورد شکستگی تیر برق، پارگی سیم‌ و کابل‌های برق و افتادگی تیرها در کنار قطع و افتادن شاخ و برگ درختان در معابر و خیابان‌های مختلف شهرهای استان گزارش شد.

وی گفت: همچنین یک مورد ریزش دیوار یک منزل گزارش شد که همکاران ارزیاب به محل اعزام شدند تا گزارش نهایی خود را ارائه دهند.

حاجی‌زاده ادامه داد: گزارش نهایی جمع‌بندی و برآورد خسارت طوفان و وزش باد شب گذشته استان تا پیش از ظهر امروز ارائه خواهد شد.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان هم گفت: در پی وقوع طوفان و وزش باد شدید شب گذشته همکاران ما به ۱۲ ماموریت امدادرسانی برای نجات افراد گرفتار در آسانسورها اعزام شدند و اقدامات لازم را برای رهاسازی انجام دادند.

موسی‌الرضا صفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همچنین ۱۲ مورد قطع درخت به صورت ریشه‌کن و شاخه‌های قطور در گرگان ثبت شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا