استاندار گلستان خواستار تسریع در راه‌اندازی اردوگاه ماده ۱۶ توسکستان و گنبدکاووس شد و گفت: دستگاه‌های متولی تا هفته دولت برای تکمیل و راه‌اندازی کامل این ۲ اردوگاه اقدام کنند.

علی‌محمد زنگانه روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان، تسریع در راه‌اندازی اردوگاه ماده ۱۶ در توسکستان و گنبد کاووس را ضروری دانست و از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست در این حوزه کار جهادی انجام دهند و خیرین را برای اتمام این پروژه پای کار بیاورند.

وی ضمن قدردانی از همراهی خیرین برای تکمیل اردوگاه ماده ۱۶ توسکستان و گنبد کاووس از فرمانداران گرگان و گنبد کاووس خواست تکمیل این پروژه را جزو کار ویژه‌های خود در سال جدید قرار دهند و آنها را با همت جهادی تا هفته دولت آماده افتتاح کنند.

استاندار گلستان دغدغه‌مندی برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد را وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های مرتبط خواند و خاطرنشان کرد: دستگاه قضا با دستگاه‌های اجرایی که به وظیفه‌ خود عمل نمی‌کنند برخورد کند.

زنگانه خطاب به فرماندار گرگان، گفت: فرماندار به همراه شهردار گرگان تا یک هفته فرصت دارند برای راه‌اندازی مرکز هماهنگی ماده ۱۶ “طرح غوام” اقدام کنند.

اسماعیل نادری، فرماندار گرگان هم در این جلسه گفت: ۲ سوله مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ توسکستان به مرحله تجهیز رسیده و چهار سوله دیگر هم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار گلستان همچنین به فرماندار گرگان تاکید کرد: ۲ سوله مرکز ماده ۱۶ توسکستان تا نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال افتتاح شود و چهار سوله دیگر تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه عمده سرقت‌های خرد در استان گلستان مربوط به معتادان متجاهر است، تاکید کرد: اهتمام فرمانداران و شهرداران گرگان و گنبد کاووس برای راه‌اندازی سریع‌تر مراکز ماده ۱۶ و ساماندهی معتادان متجاهر بیانگر توجه آنها به سیما و منظر شهر است.

زنگانه با بیان اینکه وجود ۱۰۰ تخت برای نگهداری معتادان جوابگوی نیاز استان نیست، یادآور شد: اگر طی ۳۰ سال گذشته هر سال ۵۰ عدد تخت به ظرفیت استان اضافه می‌شد امروز گلستان برای نگهداری معتادان متجاهر دچار مشکل نمی‌شد.

یکی از مباحث مطروحه در این جلسه موضوع نشت متادون به بازار بود، بنا به گفته مسوولان افزایش قیمت مواد مخدر موجب نشت متادون به بازار شده است.

استاندار گلستان از دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خواست در خصوص این مساله مکاتبه‌ای با سطح ملی داشته باشد تا به مبادی ذی‌ربط نشت متادون به ویژه در بخش‌هایی که مربوط به شرکت‌های دارویی است تذکر لازم داده شود.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده نشتی متادون از سوی مراکز ترک اعتیاد باید رصدها بیشتر و برخوردها تشدید شود؛ در این مراکز خدمات خوبی انجام می‌شود که جای قدردانی دارد اما نشت متادون از سوی برخی از این مراکز پدیده زشتی است و باید با شدت با مراکز متخلف برخورد و مجوز آنها لغو شود.

زنگانه به طرح یاریگران زندگی(هزار روستا هزار سفیر) اشاره کرد و افزود: داشتن سفیر مبارزه با مواد مخدر در هر روستا و فعالیت یک انسان کنشگر و فعال برای مقابله با این آسیب کار بزرگی است.

استاندار گلستان همچنین خواستار راه‌اندازی خانه یاریگران مدارس در گرگان شد و تاکید کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به همراه آموزش و پرورش گلستان تا پایان اردیبهشت فرصت دارند برای تعیین یک مکان برای ایجاد خانه یاریگران مدارس به توافق برسند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان نیز در حاشیه این جلسه، اظهار کرد: بنا به دستور استاندار امروز در نخستین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در سال ۱۴۰۳، همه مصوبات سال گذشته از لحاظ کمی و کیفی مورد رصد و پایش قرار گرفت.

مهدی طالبی ادامه داد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ مصوبه داشت که ۱۴۸ راهبرد عملیاتی برای آنها تعریف شده بود و اجرای ۸۰ درصد مصوبات نیز به صورت کیفی تحقق پیدا کرد.

وی از تسریع در آغاز به کار اردوگاه ماده ۱۶ گنبد کاووس و گرگان خبر داد و افزود: فرمانداران گرگان و گنبد کاووس متولی راه‌اندازی اردوگاه‌های ماده ۱۶ شدند تا به کمک شهرداران به این مساله سرعت ببخشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خاطرنشان کرد: ۲ سوله مرکز ماده ۱۶ توسکستان آماده تجهیز شده و تا کمتر از یک ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد که با راه‌اندازی این ۲ سوله، ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در گلستان از ۱۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

به گفته طالبی؛ با راه‌اندازی و آغاز به کار کامل مراکز ماده ۱۶ گلستان ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان به هزار نفر افزایش می‌یابد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا