مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: سه هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران ساختمانی در گلستان در نوبت دریافت بیمه بیکاری ارزان‌قیمت بوده و هزار و ۴۰۰ نفر دیگر هم شناسایی شدند.

حسینعلی خواجه‌مظفری شامگاه چهارشنبه در دیدار با استاندار گلستان اظهار کرد: ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته کار و کارگر با همکاری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در گلستان برگزار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان توضیح داد: ۲۸۰ هزار و ۳۷۰ هزار کارگر بیمه‌شده در استان وجود دارد که این کارگران در ۴۶ هزار و ۳۶۴ کارگاه ساماندهی و مشغول فعالیت هستند.

وی میانگین مدت رسیدگی پرونده‌های کارگری و کارفرمایی در سال ۱۴۰۰ را بیش از ۵۶ روز اعلام کرد و گفت: تلاش ما این است که در سال جاری مدت رسیدگی به پرونده‌ها به ۳۴ روز کاهش یابد.

خواجه‌مظفری با اشاره به اینکه ۳۹ درصد از پرونده‌های کارگری و کارفرمایی به سازش ختم شد، تصریح کرد: ۳۶۴ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان وجود دارد و تلاش می‌کنیم که این تشکل‌ها به بیش از ۴۰۰ مورد برسد.

وی با بیان اینکه شورای تامین کارگری به صورت هفتگی برگزار می‌شود، گفت: تلاش ما افزایش تعداد بازرسان کار است، در حال حاضر یک بازرس در حوزه معدن داریم که اگر بازنشسته شود جایگزین برای او وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه تلاش ما افزایش نظارت‌ها برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار است، اضافه کرد: سال گذشته ۱۴۱ مورد حادثه ناشی از کار در گلستان به وقوع پیوست که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است.

خواجه‌مظفری به اجرای برنامه‌های آموزشی به کارگران و کارفرمایان اشاره کرد و یادآور شد: ۲۲ هزار و ۴۶۴ نفر ساعت آموزش به جامعه کارگری و کارفرمایی گلستان ارائه شد که یکی از پیامدهای آن کاهش حوادث ناشی از کار بود.

وی آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در گلستان را سه هزار و ۴۲۶ نفر اعلام کرد و گفت: این افراد از ۶ ماه تا سه سال بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، ما در جلسات مشاغل بیمه بیکاری سختگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم بیت‌المال لطمه ببیند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از کاهش ۲۱ درصدی اخراج کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد: هئیت‌های صلح و سازش در کاهش اختلافات بین کارگران و کارفرمایان کمک می‌کند.

خواجه‌مظفری به اختصاص سهمیه ۵۰ هزار نفری در کشور برای بیمه بیکاری ارزان‌قیمت کارگران ساختمانی اشاره کرد و توضیح داد: سه هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران ساختمانی در گلستان در نوبت دریافت بیمه بیکاری ارزان‌قیمت هستند و هزار و ۴۰۰ نفر نیز شناسایی شدند که با احتساب آن تعداد کارگران برای دریافت این حمایت قابل‌توجه خواهد بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر