شهردار گنبدکاووس با اعلام آمادگی این نهاد برای کمک به مرمت قسمت مخروطی گنبدقابوس و محوطه‌سازی حریم این بنا گفت: شهرداری آمادگی دارد به هر میزان که متولیان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مرمت بنا و محوطه‌سازی برج قابوس تخصیص دهند، اعتبار تامین کند.

سیدعلی‌اصغر موسوی روز یکشنبه در نشست مشترک شهرداری و شورای شهر با مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: شهرداری گنبدکاووس در سال‌های قبل برای ثبت جهانی گنبدقابوس همکاری لازم را انجام داد و در چند سال اخیر نیز تلاش برای ثبت جهانی “عنصرالمعالی کیکاووس بن قابوس بن وشمگیر” را آغاز کرده و در ادامه هم قصد دارد نسخه “خطی قابوسنامه” را ثبت جهانی کند.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس هم در این نشست گفت: کمک به تامین برق مورد نیاز پروژه نورافشانی گنبدقابوس با استفاده از انرژی خورشیدی، کمک به زیباسازی تپه پیرامون بنا، انجام محوطه سازی و کمک به تملک بناهای اطراف آن از جمله اقداماتی است که شهرداری و شورای شهر می‌توانند به آن ورود کنند.

رسول پایدار افزود: گنبدقابوس یک اثر فاخر و هویتی نه تنها برای مردمان گنبدکاووس است بلکه افتخاری برای مردمان گلستان و کل کشور و حتی جهان اسلام است که باید از همه ظرفیت‌ها برای حفاظت و نگهداشت و نیز معرفی هرچه بهتر آن استفاده شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس هم در این نشست خواستار حمایت مالی شهرداری برای تسریع در عملیات مرمت قسمت مخروطی و نیز تکمیل محوطه سازی حریم این بنای تاریخی شد.

عبدالمجید نورتقانی، گنبدقابوس را شاهکاری از عصر طلایی جهان اسلام (قرن ۳ و ۴) و شاهدی بر نگاه مهندسی و دانش معماری اسلامی آن روزگار دانست و افزود: این بنای تاریخی پردیس و نماد تمدن اسلامی است که همگان موظف به پاسداشت آن هستیم.

وی بابیان اینکه این بنای تاریخی در قسمت مخروطی خویش نیاز به مرمت اساسی دارد که این اقدام از سال ۹۸ آغاز شد، اضافه کرد: اعتبارات ملی تخصیصی برای مرمت آن اندک است و باید سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر پای کار بیایند.

نورتقانی ادامه داد: قسمت مخروطی گنبدقابوس که در مجموع از پنج هزار آجر ارزشمند و تاریخی تشکیل شده، نیاز به مرمت اضطرای هزار و ۵۰۰ آجر دارد که برآورد هزینه فعلی آن ۱۴ میلیارد تومان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس بیان داشت: تعمیر یا ساخت آجرهای مشابه با همان کیفیت اصلی آجرهای تاریخی و جایگزین کردن آن و نیز انجام پایس سازه‌ای این بنا حداقل ۲ سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با “علی دارابی” معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت اهتمام ویژه به مرمت گنبدقابوس گفت: باتوجه به ارتباط تاریخی و فرهنگی شهر باستانی جرجان و حرم امامزاده یحیی بن زید(ع) این شهر که در جوار آن قرار دارد با تاریخ خراسان بزرگ و حرم امام رضا (ع) طرحی باعنوان “حرم تا حرم” پیشنهاد شد تا از ظرفیت آستان مقدس رضوی برای فعالیت‌های عمرانی (مرمت بنا و محوطه سازی گنبدقابوس” استفاده شود.

نورتقانی افزود: اگر این پیشنهاد مورد موافقت قرار گیرد باتوجه به حضور سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون زائر حرم رضوی می‌توان بخشی از این زائران را به حرم امامزاده یحیی بن زید (ع) از نوادگان امام سجاد(ع)، هدایت کرد تا قبل از تشرف به حرم امام رضا (ع) به حرم این امامزاده مشرف و از بنای گنبدقابوس نیز بازدید کنند.

به گفته وی، تحقق این مهم علاوه بر عمران و آبادانی بنای گنبدقابوس به توسعه گردشگری و رونق شهر گنبدکاووس نیز کمک زیادی می‌کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس همچنین برلزوم همراهی شهرداری و اعضای شورای شهر گنبدکاووس در محوطه‌سازی اطراف این بنای تاریخی تاکید کرد و بیان داشت: اگرچه برای محوطه سازی اطراف گنبدقابوس اعتباراتی تخصیص می‌یابد اما مقدار آن کم بوده و جوابگوی نیازها نیست.

نورتقانی افزود: بخش پایانی محوطه‌سازی ضلع شرقی بنای گنبدقابوس امسال انجام خواهد شد اما محوطه‌سازی سایر قسمت ها و تاسیسات مورد نیاز همچنان باقی خواهد ماند.

گنبدقابوس، بلندترین برج و گنبد آجری جهان و مقبره “شمس المعالی قابوس بن وشمگیر” از پادشاهان آل زیار، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه‌ای خاکی با ارتفاع ۱۵ متر در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.

این شاهکار معماری اسلامی از کف تپه‌ای که روی آن واقع شده تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن نیز از کف قاعده تا رأس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته ارتفاع آن به ۵۵ متر می‌رسد البته با احتساب ارتفاع تپه، ارتفاع نهایی گنبدقابوس از سطح زمین تا نوک آن ۷۰ متر است.

مرمت بنای گنبدکاووس که از آثار ممتاز و شاهکار دوران طلایی معماری اسلامی یعنی قرن سوم و چهارم هجری قمری بشمار می‌رود، برای نخستین بار و پس از ثبت به شماره ۸۶ در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور آغاز و تاکنون چند بار مورد مرمت قرار گرفته است.

تازه‌ترین مرمت این بنای تاریخی ارزشمند نیز از مهرماه سال ۱۳۹۸ با نصب داربست فلزی اطراف این بنا آغاز شده که به سبب تخصیص اندک اعتبارات مورد نیاز همچنان ادامه دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا