با اجرای طرح تشدید نظارت بر نانوایی‌ها از مهرماه امسال تاکنون، از ۲۸۰ نانوایی در شهرستان بازرسی و پرونده ۹۰ نانوایی متخلف که بیشتر آنها در روستاها فعالیت دارند، به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

برخی روستاییان گنبدکاووس از آنچه که آن را کیفیت پایین نان، کمبود سهمیه آرد، نبود نانوایی و سختی پیمودن مسافت‌ چند کیلومتری برای تهیه خوراک اصلی و مورد نیاز خانوار به روستاهای همجوار یا مناطق شهری می نامند؛ گلایه کردند.

به گفته آنان در چند ماه اخیر به سبب افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی مانند برنج و ماکارونی، تمایل مردم بویژه مناطق روستایی گنبدکاووس برای خرید نان بیشتر شده است اما سهمیه آرد نانوایی‌های دولتی و آزادپز این شهرستان متناسب با افزایش تقاضا تغییری نکرد.

این عده از روستاییان گنبدکاووس که نیمی از جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند ضمن بیان مشکلات خود در حوزه آرد و نان از جمله نداشتن نانوایی، فروش نان مصرفی مردم به برخی دامداران، کیفیت پایین نان و رعایت نکردن مسائل بهداشتی در پخت آن پرداختند اما به دلیل مسائل قومی و ارتباط خویشاوندی بین اهالی روستا، خواستند نامی از آنها در گزارش ذکر نشود.

یکی از ساکنان روستای اراز محمدآخوند به خبرنگار ایرنا گفت: سه نانوایی در این روستا فعال است اما نان پخته شده هیچ کدام کیفیت ندارد و فقط در ظاهر شبیه نان است.

به گفته وی، اهالی که امکان تردد هر روزه به شهر و یا روستاهای دیگر را ندارند، مجبور به خرید این نان‌های بی کیفیت هستند و نان‌های باقی مانده نیز غروب و شب‌ها توسط دامداران برای مصرف دام‌هایشان خریداری می‌شود.

وی از مسوولان متولی حوزه آرد و نان گنبدکاووس خواست به نانوایان روستایی برای افزایش کیفیت پخت نان تذکر دهند چرا که شرایط اقتصادی خیلی از مردم اجازه نمی‌دهد برای خرید نان به شهر یا دیگر روستاهای همجوار بروند.

همچنین یکی از ساکنان روستای قره ماخر هم گفت: بیشتر اهالی این روستا که صبح‌ها برای کار به شهر گنبدکاووس می‌روند هنگام برگشت نان مصرفی خود را خریداری می‌کنند چرا که کیفیت نان روستا مناسب نیست.

وی مشتریان نانوایی این روستا را به طور عمده خانواده‌هایی که امکان رفتن به شهر ندارند و یا دامداران دانست و اظهار داشت: با افزایش چند برابری قیمت نهادهای دامی، خیلی از دامداران خوراک دام‌های خود را با خرید نان و مخلوط کردن آن با کاه تامین می‌کنند.

یکی از ساکنان روستای هوتن هم با اشاره به فعالیت چهار نانوایی با کیفیت مطلوب در این روستا، گفت: در چند ماه اخیر شاهد افزایش مشتریان نانوایی‌ها و کمبود نان هستیم که مهمترین علت آن می‌تواند گرانی سایر محصولات غذایی باشد.

وی افزود: عشایر کوچنده مستقر در مراتع اطراف این روستا هم با وجود داشتن سهمیه آرد خانه پز، هنگام مراجعه به روستا برای تهیه برخی اقلام خود، نان هم می خرند که این مساله می‌تواند در شلوغی نانوایی‌ها موثر است.

همچنین تعدادی از اهالی روستاهای دماغ، شوردگش و ماسان کوپ گنبدکاووس نیز در گفت و گو با ایرنا خواستار راه اندازی نانوایی در روستای خود و یا تخصیص سهمیه آرد خانه پز شدند.

به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس، با اجرای طرح تشدید نظارت بر نانوایی‌ها از مهرماه امسال تاکنون، از ۲۸۰ نانوایی در شهرستان بازرسی و پرونده ۹۰ نانوایی متخلف که بیشتر آنها در روستاها فعالیت دارند، به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

خلیل رجبلی افزود: عرضه آرد خارج از شبکه، کسری خمیر، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، کیفیت پایین نان، استفاده غیرمجاز از افزودنی‌ها (بیکینگ پودر و جوش‌شیرین برای روشنی و پفکی کردن خمیر نان) از مهمترین تخلفات نانواها در این مدت بوده است.

وی اظهار داشت: در این مدت مواردی از عرضه خارج از شبکه نان برای مصرف دامداری‌ها گزارش شده است که در صورت محرز شدن، با خبازان متخلف برخورد خواهد شد.

رجبلی با اشاره به تاثیر افزایش ۲ تا سه برابری قیمت نهادهای دامی در علاقه‌مندی دامداران به خرید نان خشک به عنوان خوراک دام، گفت: قیمت سبوس آزاد از کیلویی ۲۰ هزار ریال در اوایل امسال به ۴۲ هزار ریال رسیده است در صورتی که دامدار یک قرص نان را با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ ریال خریداری می‌کند که صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

در این پیوند، مدیرعامل شرکت تعاونی خبازان گنبدکاووس هم با اشاره به اینکه بیشتر نانوایان شهری و روستایی این شهرستان مدرک فنی و حرفه‌ای دارند، گفت: هم اکنون کیفیت ۸۵ درصد از نان‌ پخت شده در نانوایی‌ها مطلوب است.

حسین رحیم زاده در گفتگو با ایرنا افزود: ۴۰۰ نانوایی در گنبدکاووس فعال است که نیمی از آنها در روستاها به پخت نان مشغول هستند.

وی سرانه مصرف ماهانه آرد در گنبدکاووس را ۷.۴ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: هیچ مشکلی در کیفیت آرد عرضه شده در نانوایی‌های این شهرستان وجود ندارد و مردم بویژه روستاییان در صورت گلایه نسبت به کیفیت نان و شرایط پخت آن می‌توانند به دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستای خود اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی خبازان گنبدکاووس گفت: شنیده می‌شود عده‌ای نان‌ها را برای مصرف به عنوان خوراک دام خریداری می‌کنند که این مساله به کیفیت نان ارتباطی ندارد و دلیل آن افزایش قیمت نهاده‌های دامی است.

رحیم‌زاده گفت: مسوولان باید برای جلوگیری از خرید نان به عنوان خوراک دام دامداری‌ها، به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا قیمت نان نسبت به نهاده‌های دامی بیشتر شود.

همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تقاضا برای خرید نان به دلیل گرانی سایر اقلام اساسی مانند برنج و ماکارونی، گفت: روزانه حدود ۳۰۰ هزار قرص نان در این شهرستان پخته می‌شود که با توجه به افزایش تقاضای مردم نیاز است پخت نان روزانه به ۳۴۵ هزار قرص برسد.

علی اکبر برآبادی افزود: ۵۲ روستای دارای کُد شناسایی با مجموع جمعیت بیش از ۱۴ هزار نفر در این شهرستان نانوایی ندارند و ساکنان آنها نان مورد نیاز خود را از روستاهای اطراف و بیشتر از شهر گنبدکاووس تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: راه اندازی نانوایی در این روستاها با جمعیت پایین توجیه اقتصادی ندارد و از ۶ ماه پیش از مسوولان استان درخواست کردیم سهمیه آرد خانه پز به این روستاها اختصاص یابد.

برآبادی اضافه کرد: پیشنهاد دوم برای تامین نیاز گنبدکاووس این است که هر ماه ۲ هزار کیسه آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای به سهمیه شهرستان اضافه شود تا با نظارت دستگاه‌های متولی بین خبازی‌ها توزیع و نان پخته شده، تحویل اهالی این ۵۲ روستا شود.

معاون فرماندار گنبدکاووس، مدیریت قیمت نهادهای دامی، افزایش نظارت دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها بر عملکرد نانوایی‌ها را در بهبود کیفیت پخت نان و جلوگیری از فروش نان به عنوان خوراک دام موثر دانست.

هم اکنون در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، ۴۰۰ باب نانوایی در مناطق شهری و روستایی فعالیت دارند که ۹۰ مورد آنها نانوایی آزادپز هستند.

  • منبع خبر : ایرنا