مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: مردم استان در ماه مبارک رمضان امسال ۶ هزار و ۷۷۷ واحد خون اهدا کردند که ۳۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

فاطمه محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۷ هزار و ۷۶۰ نفر برای اهدای خون به مراکز ثابت و سایر گلستان مراجعه کردند که حدود هزار نفر به‌دلیل مشکلات پزشکی و نداشتن شرایط مناسب موفق به خون‌دهی نشدند.

وی تعداد زنان که در این مدت خون خود را اهدا کردند ۴۷۷ نفر اعلام و بیان کرد: همچنین ۳ هزار و ۷۹۷ نفر از افرادی که خون‌دهی کردند اهدا کننده مستمر هستند.

گلستان چهار پایگاه ثابت انتقال خون در گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و علی‌آبادکتول دارد.

محمدی ادامه داد: ماه رمضان امسال علاوه بر پایگاه‌های ثابت، تیم‌های سیار هر شب به صورت دوره‌ای در روستاها و شهرهای فاقد پایگاه‌های ثابت برای خون‌گیری حضور داشتند.

وی گفت: خون‌های اهدایی علاوه بر تامین نیاز خونی مراکز بیمارستانی به مصرف دست کم هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی کلیه (دیالیزی)، تالاسمی و هموفیلی و همچنین مصدومان سوانح رانندگی و جراحی‌های پزشکی می‌رسد.

زنان و مردان از ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

جمع‌آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها از جمله وظایف سازمان انتقال خون ایران است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا