در دیدار استاندار گلستان با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان موضوع ایجاد کنسولگری ترکمنستان در شهر گرگان مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار گلستان در حاشیه سفر به ترکمنستان گفت:در این مذاکرات توافقات خوبی صورت گرفت که یکی از آن‌ها ایجاد کنسولگری ترکمنستان در شهر گرگان است که مقرر شد طرفین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه ترکمنستان این موضوع را به جد دنبال کنند.

او ادامه داد:موضوع تردد مسافری و ایجاد ظرفیت‌های تجارت چمدانی از طریق مرز اینچه برون و موضوعاتی که تجار ما برای روادید داشتند به صورت جدی مطرح و قرار شد تسهیل لازم از طریق سفارتخانه ترکمنستان در مورد آن صورت گیرد و حتی ویزای ۱۴ روزه در دستور کار خود قرار دهند.

زنگانه گفت:مباحث محیط زیستی به موضوعات مختلف مربوط به رفع مشکلات رانندگان، از سرگیری تبادلات تجاری و تردد کامیون‌ها که اکنون به ۱۶۰ کامیون در روز رسیده است.

او گفت:هزینه‌های مرتبط، تسهیلاتی که باید در حوزه روادید برای آن‌ها صورت گیرد و سایر موضوعات در دستور کار قرار گرفت.

استاندار گلستان گفت: قرار است یک الگوی موفق مانند ایجاد خانه تجارت که دستورالعمل و الگوی اجرا شده را به ما بدهند و ما این موضوع را بررسی کنیم و زمینه تبادلات تجاری را بیش از گذشته فراهم کنیم و موضوع مربوط به نمایشگاه‌های مشترک که در دستور کار قرار گرفت. یک پاویون گلستان در نمایشگاه پیش رو رویدادی که حدود یک ماه آینده برگزار می‌شود تجار با قدرت در این نمایشگاه در ترکمنستان شرکت خواهند کرد.

او گفت: قرار است یک الگوی موفق مانند ایجاد خانه تجارت که دستورالعمل و الگوی اجرا شده را به ما بدهند و ما این موضوع را بررسی کنیم و زمینه تبادلات تجاری را بیش از گذشته فراهم کنیم. موضوع مربوط به نمایشگاه‌های مشترک که در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی یک پاویون گلستان در نمایشگاه پیش رو رویدادی که حدود یک ماه آینده برگزار می‌شود تجار با قدرت در این نمایشگاه در ترکمنستان شرکت خواهند کرد.

او افزود: همچنین قرار شد ما زمینه برگزاری نمایشگاه تخصصی را برای تجار ترکمن در استان گلستان فراهم کنیم و موضوعات مربوط به توسعه گردشگری از طریق ظرفیت بندرترکمن و بندرترکمن باشی به صورت جدی مرور شد.

زنگانه گفت:ایجاد بزرگراه بین بندرترکمن باشی تا اینچه برون به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی حوزه کریدورشمال جنوب از طریق جاده‌ای در دستور کار قرار گرفت.

او گفت:موضوع مربوط به تالاب گمیشان به عنوان یک تالاب مشترک که باید برای احیای آن اقدامات مشترک صورت دهیم. تبادلات فرهنگی مثل ایجاد کمیسیون دائمی برای برگزاری سالروز مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در دستور کار ما قرار گرفت.

زنگانه گفت:در حدود یک ماه آینده برنامه‌ای را فراهم خواهیم کرد برای حضور ریش سفیدان در استان بالکان آباد و تمام این موارد مقرر شد در برش مورد نظر در ارتباطات ما در استان بالکان آباد هماهنگی‌ها و صدور مجوز‌ها صورت گیرد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان