رییس کل دادگستری گلستان گفت: میانگین صلح و سازش پرونده ها در استان پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری و نشانه مشارکت مردم، پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و ریش سفیدان برای سازش در پرونده‌ها است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دادگستری گلستان، حیدر آسیابی همزمان با سالروز تشکیل شورای حل اختلاف با اشاره به سازش ۴۵ درصد پرونده‌ها با پادرمیانی اعضای شورا و ریش سفیدان اظهار داشت: ۱۲۲ شعبه شورای حل اختلاف در حوزه‌های قضایی و ۲ شعبه روستایی در مناطق مرزی این استان برای دسترسی آسان مردم به سیستم قضایی برای حل و فصل دعاوی فعال است.

آسیابی با اشاره به رسیدگی ۷۴ هزار فقره پرونده در هفت ماه گذشته در شعب شورای اختلاف گلستان ادامه داد: اگر در هر پرونده ۲ نفر طرف دعوا باشند، دست‌کم ۱۵۰ هزار نفر امسال به شعب شورا برای حل و فصل اختلافات خود مراجعه کردند که اگر این تعداد به دادگستری و دادسراها می‌رفتند، پاسخگویی به آنان سخت و فرایند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی‌تر می شد.

رییس کل دادگستری گلستان گفت: فلسفه وجودی شورا، مشارکت مردم در حل و فصل اختلافات و صلح و سازش است تا ریشه خصومت بین افراد با مصالحه از بین برود.

وی افزود: کاهش هزینه‌های دادرسی، حل و فصل دعاوی بدون تشریفات قانونی، افزایش سرعت تعیین تکلیف دعاوی و فرصت بیشتر برای ترغیب طرفین به سازش از مزیت های شورای حل اختلاف است.

۱۸ آبان سالروز تشکیل شوراهای حل اختلاف است.