سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: بارش باران چند روز اخیر شرایط کشت ۹۰ درصد زراعت پاییزه سه محصول مهم "دانه روغنی کلزا، گندم و جو" را در این شهرستان با اقلیم خشک و نیمه‌بیابانی فراهم کرد.

عبدالملک آرخی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بارش ۸.۵ تا ۳۷ میلی‌متری باران در چند روز اخیر، شرایط را برای زراعت پاییزه بویژه کشت گندم در گنبدکاووس به عنوان تولیدکننده برتر این محصول استراتژیک در کشور فراهم کرده و کشاورزان می‌توانند با مساعد شدن شرایط زمین، برای کاشت اقدام کنند.

وی با اشاره به سهمیه کشت ۱۰۲ هزار و ۳۹ هکتار گندم، ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار جو و ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا برای گنبدکاووس درسال زراعی جاری گفت: از آغاز فصل کشت پاییزه در این شهرستان (نیمه دوم مهرماه تاکنون) حدود ۵۰ درصد این سهمیه توسط کشاورزان کشت شده است.

آرخی ابراز امیدواری کرد با بارش اخیر و تلاش کشاورزان ۹۰ درصد سهمیه ابلاغی سه محصول اشاره شده طی روزهای آینده در گنبدکاووس کشت شود.

به گفته وی، گنبدکاووس هرساله بویژه در سال‌هایی که شرایط اقلیمی و بارش‌ها برای زراعت گندم مناسب بوده و با تولید افزون بر ۳۰۰ هزار تن محصول، عنوان برترین تولید کننده شهرستانی این محصول استراتژیک در کشور را از آن خود کرده است.

در همین پیوند رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان بارش‌های این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه بیابانی را از ابتدای مهر امسال تاکنون ۷۵.۳ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این حجم بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به دوره آماری بلندمدت ۲۵ ساله ۲۲ درصد کاهش دارد.

منصور فرشاد یادآور شد: میزان بارش باران طی مدت اشاره شده سال قبل ۸۸.۷ میلی‌متر و در دوره آماری بلندمدت ۲۵ ساله ۹۶.۲ میلی‌متر بوده است.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون در مناطق شمالی گنبدکاووس (بخش داشلی‌برون) به عنوان یکی از مناطق کم باران شهرستان ۵۴.۷ میلی‌متر بود که در مقایسه با سال قبل ۹۱ درصد و در مقایسه با دوره آماری بلندمدت سه درصد بیشتر بوده است.

فرشاد به حجم بارش‌ها طی چهار روز اخیر در گنبدکاووس نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت از ۸.۵ تا ۳۷ میلی‌متر باران در این شهرستان بارید که بیشترین آن مربوط به روستای “کاکا” واقع در بخش مرکزی و کمترین آن هم به روستای “خیرخوجه” از توابع بخش مرزی داشلی برون بود.

به گفته رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس، حجم بارش‌های اخیر در برخی نقاط این شهرستان از جمله شهر گنبد ۲۵.۶، آق آباد ۲۴.۲، ایمر سرتپه ۲۵.۳، اینچه برون ۱۳.۱، داشلی برون ۱۶.۲، قره کسلخه ۱۴.۵، قره ماخر ۱۵.۲، کلیجه ۱۴، کُرند ۱۰ و آی تمر ۱۵ میلی‌متر بود.

وی همچنین بیان داشت: بررسی وضعیت شاخص خشکسالی و مقایسه بارش‌های سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره آماری بلندمدت در گنبدکاووس نشان می‌دهد که به جز شهر و حومه گنبدکاووس، بارش‌ها در دیگر مناطق شهرستان نرمال و در برخی مناطق مانند “داشلی برون، قره کسلخه، خیرخوجه، کلیجه، کاکا و آق آباد” فعلا بالاتر از نرمال بوده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا